22-05-09

mivb pocht....

Buschauffeurs genieten de beste opleiding
In de kijker Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel scoort wereldwijd

BRUSSEL - De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel geeft haar buschauffeurs een van de beste opleidingen ter wereld. Een van hen werd bekroond tot beste buschauffeur in Europa. Tijd voor een kijkje achter de schermen van het MIVB-opleidingscentrum.

Het oefenplein van het opleidingscentrum in het MIVB-complex van Haren ziet er eigenlijk uit zoals elk plein waar kandidaat-bestuurders voor een rijbewijs oefenen. Alleen is alles er een maatje groter, want hier wordt geoefend met lijnbussen van 11meter lang of met gelede bussen die net geen 18meter lang zijn.

Rijleraar Patrick San Miguel (43): 'Kandidaat-buschauffeurs moeten minimum 21jaar zijn en al een B-rijbewijs op zak hebben. De proeven voor het behalen van het busrijbewijs leggen ze hier af. Die zijn sinds kort aangepast aan de Europese regelgeving: het certificaat voor beroepsgeschiktheid is voortaan vijf jaar geldig'.

Een opleiding duurt veertig dagen. De kandidaten vernemen ook hoe zij met passagiers moeten omspringen, hoe zij hun lading - in dit geval de reizigers - in het voertuig kunnen spreiden om een optimaal rijgedrag te bewaren. Bovendien leren ze een basiskennis mechaniek.

Pas dan komt de praktijk aan bod. 'Op dit oefenplein leren de kandidaten de autobus beheersen', legt Patrick San Miguel uit. 'Gedurende zes dagen oefenen zij de traditionele manoeuvres tussen verkeerskegels en hekken die de andere voertuigen of hindernissen symboliseren. Ze leren achterwaarts parkeren tussen twee voertuigen, een bus stallen in een garageopening en voor- en achteruit rijden in een smalle doorgang', zegt Patrick San Miguel.

'De aanpak van deze manoeuvres is anders dan met een auto', voegt hij eraan toe. 'Elke bocht moet veel breder worden aangesneden. Niet alleen omdat een bus langer en breder is dan een auto, maar ook omdat de bestuurder ruim een meter vóór de sturende wielen zit. De chauffeur mag nooit vergeten dat de as van de achterwielen het scharnierpunt van elk manoeuvre is. De oefeningen worden in drie verschillende opstellingen uitgevoerd en zowel links als rechts draaiend. De laatste twee dagen worden de kegels extra kort bij elkaar geschoven. Als de kandidaat voor deze proeven slaagt, gaat hij of zij met de rijleraar de weg op voor een nieuwe oefenperiode van zes dagen. Ook hier wordt de moeilijkheidsgraad geleidelijk opgevoerd.'

Is een gelede bus moeilijker? 'Elke chauffeur rijdt minstens één jaar met een gewone bus alvorens hij een bijkomende opleiding kan volgen voor de gelede bus. Deze laatste vraagt een iets bredere aanpak van de bochten, vooral omdat de nieuwste modellen geen bijsturende achterwielen meer hebben. Een gelede bus heeft ook een groter overhangend gedeelte achteraan en dat mag de chauffeur nooit vergeten.'

Waarom staat het MIVB-opleidingscentrum zo hoog aangeschreven? 'Omdat wij een rijke ervaring hebben opgebouwd met onze eigen opleiding die strenger was dan wat Europa nu vraagt. Bovendien passen wij de opstelling op het oefenplein geregeld aan op basis van feedback van onze chauffeurs. Als zij met nieuwe problemen worden geconfronteerd, wordt daar specifiek op geoefend.'

13:35 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

mivb zoekt...

Chronisch tekort aan chauffeurs

Zoals vele (openbare) vervoersmaatschappijen kampt ook de MIVB met een chronisch tekort aan chauffeurs. Wie interesse heeft voor een job bij de MIVB, kan on line solliciteren op www.mivb.be , rubriek Jobs. Dat kan ook schriftelijk of persoonlijk gebeuren bij de Dienst Rekrutering, Tweedekkerstraat75, 1130 Brussel (Haren). De dienst is eveneens bereikbaar op het telefoonnummer 02-515.27.40 (fax: 02/515.27.41) of via e-mail op het adres jobs@mivb.irisnet.be. (YB)

13:33 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

mivb niet meer naar domein huizingen

Geen bussen, wel agenten in provinciedomein

HUIZINGEN - Deze zomer worden geen speciale busritten meer ingelegd die inwoners uit Brussel rechtsreeks afzetten aan het provinciedomein. De politie is wel alert voor mogelijk nieuwe heisa.

Zondag start het nieuwe toeristische seizoen in het provinciedomein van Huizingen. 210.000 bezoekers kregen ze hier vorig jaar over de vloer. 'We hopen beter te doen, want door de slechtere weersomstandigheden kenden we vorig jaar geen al te grote drukte', zegt domeindirecteur Marc Van Acker. Vooral op mooie warme zomerdagen worden opnieuw pieken verwacht. Het openluchtzwembad opent op 1mei opnieuw de deuren tot 15 september.

Precies die drukke dagen wachten de inwoners van Lot en Huizingen met ingehouden adem af. Tot voor enkele jaren haalden Brusselse jongeren op weg van het station van Lot naar het provinciedomein steevast vandalenstreken uit en verstoorden ze de orde onderweg. Sinds de provincie, de MIVB en de gemeente Beersel de buslijn50 doortrokken tot aan het domein zelf, stierven de klachten uit.

'De provincie vindt de kostprijs van enkele tienduizenden euro's te duur', aldus burgemeester Hugo Casaer (CD&V). 'Als gemeente kunnen wij dit onmogelijk alleen betalen. We wachten dus af wat het dit jaar wordt. Volgens de provincie is het publiek dat naar het domein komt veranderd en komen er meer families met kinderen. Wij nemen in elk geval het zekere voor het onzekere en zetten voldoende politiemensen in. De federale politie levert opnieuw ruiters te paard en extra manschappen en zelfs een waterkanon als dat nodig is.'

Nadat vorig jaar de provincie de avonturenspeeltuin aan de bosrand helemaal heeft vernieuwd, starten op 4mei de werken aan de nieuwe dierenverblijven. 'De huidige dierenhokken hebben hun beste tijd wel gehad', aldus Marc Van Acker. 'De volières worden helemaal vernieuwd. Voor scholen komen er speciale educatieve borden. Op de weiden worden nieuwe afsluitingen geplaatst en er komt een gracht, zodat het contact met de dieren anders kan verlopen. In ons dierenpark zullen alleen inheemse dieren terecht kunnen. Voor het provinciedomein moet dit andermaal een bijkomende troef worden voor gezinnen met kinderen. Met de vernieuwing van de dierenverblijven is een investering van 1,5miljoen euro gemoeid. De werken moeten klaar zijn tegen oktober van dit jaar. Daarnaast plannen we dit jaar ook nog kleinere werken, zoals enkele ecologische aanpassingen aan de roeivijver.' (idh)

13:32 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

omver gereden

Snelheidsduivel rijdt MIVB-arbeider omver

ELSENE - Een 59-jarige arbeider van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) is in de nacht van donderdag op vrijdag tijdens onderhoudswerken aan wissels op het kruispunt van de Generaal Jacqueslaan en de Adolphe Buyllaan door een snelheidsduivel omvergereden.

De man was kort voor 2uur bezig met het reinigen van de vele wissels op het drukke kruispunt. De werf was afgebakend met verlichte verkeerskegels. Een automobiliste bleef aan het licht aan de Adolphe Buyllaan staan omdat het licht op oranje sprong. Maar achter haar wilde een bestuurder alsnog het kruispunt oversteken. Door het inhaalmanoeuvre kreeg hij de MIVB-arbeider pas op het laatste moment in de gaten. Te laat om nog te remmen. De arbeider werd meer dan 30meter ver weggeslingerd.

De bestuurder van de aanrijdende wagen is even gestopt, maar is dan verder gereden zonder zich nog om de gewonde arbeider te bekommeren. Het gerecht zoekt hem nu op. (YB,BDP)

13:31 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nog maar eens een poging...

MIVB leert kinderen hoe zich te gedragen

BRUSSEL - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft vorig jaar 650 Brusselse leerlingen tussen 10 en 14 jaar begeleid op school over hoe ze zich op het openbaar vervoer moeten gedragen. De leerlingen kregen in de klas het bezoek van preventiemedewerkers en van chauffeurs van de MIVB met de bedoeling hen te leren hoe je je op de trein, tram en bus moet gedragen. Zo wil de MIVB kinderen op jonge leeftijd sensibiliseren om op latere leeftijd zeker niet agressief te zijn. De leerlingen kregen een certicifaat. (mmv)

 (mmv)

13:30 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

trams botsen

Zes lichtgewonden na botsing trams

SINT-PIETERS-WOLUWE - Twee trams zijn maandagnamiddag rond 16.30uur gebotst op de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe. Er vielen zes lichtgewonden.

Het ongeval gebeurde op lijn39 ter hoogte van de halte 'Groene Hond'. Een tram die aan een rood licht stond, werd aangereden door een andere tram. Onder de gewonden waren drie leden van de dienst Veiligheid en Controle van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel (MIVB). De meeste slachtoffers hadden snijwonden die het gevolg waren van rondvliegende glasscherven.

Het tramverkeer was een halfuur onderbroken. Het is niet duidelijk of het ongeval het gevolg was van een menselijke fout of een technisch defect. (YB,BLG)

13:29 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

pers vernietigend voor "nieuwe" brusselse metro

Wat is dat nu toch met die Brusselse metro!
In de kijker Sinds de invoering van het nieuwe rijplan lijkt niets nog te lukken

BRUSSEL - Sinds het nieuwe rijplan van 4 april loopt het ferm fout op de Brusselse metro. Rijtuigen blijven te lang weg, verbindingen kloppen niet en de informatie aan de reiziger krijgt al helemaal nul op tien. We maken een metroreis en laten de vervoersmaatschappij MIVB reageren.

Eerder deze week. We sporen van het centrum van Brussel naar de Heizel waar over een kwartiertje het feest voor de twintigste verjaardag van Mini Europa start. Tot voor de verandering van het metronet was dat een directe verbinding. Je was hooguit acht minuten onderweg.

Nu moet er overgestapt in Beekkant. Er was beloofd: de overstapmetro zal altijd klaar staan, op hetzelfde perron. Maar dat is bijna nooit het geval. Je wacht al gauw vijf minuten. Vandaag is het nog veel erger. We staan hier al bijna een kwartier en nog steeds is er geen rijtuig richting Heizel.

An Van hamme, MIVB-woordvoerster: 'Het computersysteem dat het verkeer op het net coördineert, ligt plat. Dat gebeurt helaas wel vaker. De Franse producent van het systeem en onze mensen zijn er constant mee bezig. Soms vergt het wat tijd om zo'n storing op te lossen.'

'Voor de duidelijkheid: dat manke systeem brengt de veiligheid van de reizigers nooit in gevaar. Aan het veiligheidssysteem mankeert niets.'

'We weten ook dat de beloofde vlotte overstap in Beekkant - zelfs wanneer er geen storing zit op het Franse computersysteem - niet altijd lukt. Daarom gaan we in dat station iemand zetten die ter plekke de zaken coördineert.'

Eindelijk, daar is metro 6 naar de Heizel. Maar wat rijdt die traag. Het is bijna kruipen. Ook dat is geen uitzondering. Vroeger reden trams en metro's wel vlot door.

An Van hamme:

'Die trage metro's zijn weer een gevolg van dat manke computersysteem. Wanneer de metro ergens stil stond, houdt die alle andere bewegingen op die lijn tegen. Komt het verkeer weer op gang, dan is de cadans waarmee de verschillende voertuigen hun station binnenrijden verstoord. Daarom moeten sommige rijtuigen even 25 kilometer per uur in plaats van 40 kilometer per uur rijden.'

Er is paniek in ons metrostel. Er zitten wat toeristen op en zij moeten er in het station Stuyvenbergh uit. In het metrostel hangt wel een elektronische letterband die telkens de naam van het volgende station aangeeft. Nu staat alleen de naam van de eindhalte in die letterband.

An Van hamme: 'In onze Boa-voertuigen hebben we dat probleem niet. Wel bij de oude voertuigen. Eerst moesten we daardoor een hardware-probleem op de sporen oplossen. Dan een software-probleem in de rijtuigen. Nu is er toch nog een hardware-probleem in de rijtuigen opgedoken.'

We zijn in Stuyvenbergh aangekomen. En blijven daar staan. Tijd genoeg om rond te kijken en te zien dat ook hier de elektronische informatieborden op het perron het niet doen. Vroeger kon je daarop aflezen hoe lang je nog moest wachten op je metro. Dat genereerde een soort rust onder de reizigers.

An Van hamme: Ook dat is dus een gevolg van het manke computersysteem. Soms gaan alle lichtjes branden. Soms alleen het lichtje dat aangeeft in welk station jouw metrostel zich nu bevindt maar dan klopt die informatie niet. En ook de digitale informatie over het aantal minuten dat je nog moet wachten zit er soms flink naast. Soms zegt dat bord: nog 15 minuten wachten en dan verlaten reizigers het metrostation om bovengronds een taxi te nemen maar dan komt de metro twee minuten later toch het station binnengereden. Om alle ergernis en misverstanden te vermijden, is besloten die informatieborden in te pakken tot het systeem helemaal op punt staat'

Ook dit is slechter dan vroeger: op de perrons is meestal geen muziek te horen. Vroeger hoorde je altijd muziek. Dat hield de mensen rustig. Om Vlamingen noch Franstaligen voor het hoofd te stoten, zijn er alleen maar Engelse, Spaanse of Italiaanse liedjes.

An Van hamme: 'De muziek op de perrons wordt geleverd door een Franse firma. Soms zijn daar problemen mee. Soms staat de muziek te luid. Dan kunnen we die vanop de dispatching wel afzetten. Er moet dan wel nog een technicus naar het station om het geluid te gaan regelen. U zal wel begrijpen dat dit momenteel geen prioriteit is voor ons.'

Halleluja, we rijden weer. Na bijna drie kwartier zijn we eindelijk aan de Heizel. Dat ritje duurde vroeger dus acht minuten. Het goede is: mensen beginnen tegen elkaar te praten. Te klagen eigenlijk over hoe goed het vroeger was en hoe slecht het nu is. Zouden ze bij de MIVB veel klachten krijgen van reizigers?

An Van hamme: 'Sinds de invoering van de Nieuwe Metro kregen we al 605 klachten. Ofwel via de mail ofwel in onze bus. Alle klagers krijgen een antwoord.'

Dit is misschien een goed moment om nog eens duidelijk te zeggen waarom die veranderingen zijn doorgevoerd.

An Van hamme: 'Brussel beweegt, Brussel verandert. Nieuwe woon- en handelswijken komen op. Mensen willen daar vlot geraken. Daarop spelen onze veranderingen in.'

'Het is dus ondenkbaar dat we de veranderingen terugschroeven of helemaal afblazen. De Nieuwe Metro blijft. Begin juni is er een grote evaluatievergadering.'

13:28 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |