22-05-09

bus vervangt metro tijdens hemelvaartweekend

Brusselse metrolijnen 1 en 5 onderbroken in lang weekend

Door werken zullen de metrolijnen 1 en 5 in de hoofdstad onderbroken zijn tijdens het lange Hemelvaartweekend. Zo zal metrolijn 1 onderbroken zijn tussen Montgomery en Kunst-Wet en metrolijn 5 tussen Merode en Kunst-Wet, van donderdag 21 mei tot zondag 24 mei. Dat meldt de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB.

Het traject Montgomery-Kunst-Wet wordt bediend door pendelbussen. Om overstappen te vergemakkelijken bedienen de buslijnen 12, 21, 59 en 64 richting buitenwijken het station Kunst-Wet gedurende de werken. In de andere richting bedienen ze het station Maalbeek, waar het mogelijk is om de metro te nemen richting Weststation en Erasmus. Buslijnen 36 en 79 worden verlengd van Schuman tot Kunst-Wet. (belga/kh)

13:58 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nieuwe trams voor antwerpen

21 nieuwe trams voor verlengde lijn 8 tussen Eksterlaar en Silsburg
Openbaar vervoer

ANTWERPEN/DEURNE - Tramlijn 8 werd tussen Eksterlaar en Silsburg 1,7 kilometer langer, waardoor de bewoners van Deurne-Zuid nu pijlsnel en rechtstreeks naar Berchemstation, de Groenplaats en het Zuid kunnen snorren. Vlaanderen besliste gisteren 200miljoen in het Antwerpse openbaar vervoer te injecteren, onder meer in de versnelde aankoop van 21nieuwe Hermelijntrams.

Zonder kleerscheuren - of hier beter blikschade - reed Vlaams minister Kathleen Van Brempt (SP.A) als aspirant-wattman achter het stuur van tram 8 het verlengde tracé tussen de begraafplaats Silsburg en het trammuseum aan de Diksmuidelaan in.

'Sommige passagiers keken raar op toen ze me achter het stuur zagen zitten, maar zijn wel één voor één enthousiast over deze nieuwe tramverbinding. Door deze vrije tram- en busbaan op de Dascottelei ben je in een kwartiertje van Silsburg naar Berchemstation', zei ze achteraf. Niet minder dan 24.000buurtbewoners van deze lijn kregen een probeerpas om dit nieuwe stukje tram gratis uit te testen.

Naast tram 8 kunnen ook de bussen 19, de ambulances van het Middelaresziekenhuis en de brandweerwagens van de Waterbaan gebruik maken van deze nieuwe vrije tram- en busbaan. Binnen zes jaar wordt het trouwens mogelijk van Deurne-Zuid naar Deurne-Noord, via de rotonde van Wommelgem en verder naar Wijnegem te trammen over nieuwe sporen van de Ruggeveldlaan en de Florent Pauwelslei.

De Vlaamse regering besliste gisteren trouwens om 200miljoen euro vrij te maken voor Brabo 2, de tramprojecten binnen het Masterplan. Het gaat om enkele tramlijnen naar het Eilandje, tramsporen over de Noorderleien, het Operaplein en een nieuwe lijn tot Ekeren. Daarnaast kan De Lijn met dit geld ook 21nieuwe trams kopen. (krg)

13:56 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

tram in mechelen?

SP.A ijvert voor stadstram
Symbolisch met de paardentram door Mechels centrum

MECHELEN - Enkele kopstukken van SP.A zijn met een paardentram door Mechelen getrokken. De paardentram symboliseert de stadstram die SP.A zo graag door de stad wil zien rijden.

'De Vlaamse regering heeft haar akkoord gegeven voor een lightrail met traject tussen Antwerpen, Hemiksem, Schelle, Niel en Boom, Willebroek, Hombeek en tot in Mechelen' zegt SP.A-voorzitster Caroline Gennez. 'De logische volgende stap is dat onze stadstram op dat traject aansluit.'

De paardentram volgde het traject door het centrum, maar er liggen drie opties op tafel. Een traject dat Mechelen Zuid via het westen met Mechelen-Noord verbindt, eentje dat via de oostkant gaat en één dwars door het centrum. Gennez is zelf voorstander van het traject door het centrum. 'We zouden opteren voor een tram zonder bovenleiding, zodat het historisch uitzicht van de stad niet verstoord wordt door draden en kabels', zegt ze.

Op verschillende plaatsen in de stad hield de paardentram halt en kregen de Mechelaars de kans hun voorkeur over het traject uit te spreken. Gennez benadrukt dat de komst van de tram ook economische voordelen zal hebben. 'We zullen veel arbeiders nodig hebben voor de aanleg ervan en nadien zullen de industrieterreinen beter bereikbaar zijn voor mensen die op het openbaar vervoer afgestemd zijn', besluit ze. (kvm)

13:54 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

busoorlog!

LDD en Respect in de clinch om dubbeldeksbussen
Verkiezingskoorts

De bus van Walter Govaert en Respect. fow

WETTEREN - Lijst Dedecker trok gisteren op campagne in Wetteren. Met een knalrode dubbeldeksbus. En laat dat nu net het handelsmerk zijn van Respect, de groep rond Walter Govaert.

Wat voorafging: Respect, een plaatselijke partij in Wetteren, met Walter Govaert als sterke man, haakte ruim twee jaar geleden zijn wagonnetje vast aan Lijst Dedecker (LDD). Het leek goed te gaan, tot er discussie ontstaat over de lijstvorming in Oost-Vlaanderen. De groep rond Govaert vindt dat hun kopman een prominente plaats moet krijgen. Maar die komt er niet. Govaert beslist dan maar om met Respect naar de kiezer te trekken. Zijn rode dubbeldekker - al jarenlang het handelsmerk van Govaert - krijgt direct weer een prominente plaats in het Wetterse straatbeeld.

Alleen: sedert gisteren is er concurrentie. LDD trok op pad, met - inderdaad - jawel, een rode dubbeldeksbus. Een campagne, met een bus als oorlogswapen? 'Nee', zegt Ann Van Den Driessche uit Eeklo, kandidate bij LDD. 'De bus is zeker niet van stal gehaald om die man (Walter Govaert, nvdr) een loer te draaien. Ik gebruik die bus al sedert 1995 voor campagnes van VLD. Maar ik ben overgestapt, van blauw naar echt blauw. Trouwens, we rijden met onze bus door heel Oost-Vlaanderen.'

Dat Respect uit LDD stapte, is - achteraf gezien - niet zo erg, vinden de Oost-Vlaamse kandidaten. 'Ze stelden te veel eisen, dat vonden we niet kunnen. Maar een gemiste kans, nee, dat niet', zegt Patricia De Waele. Toch moest de bus echt wel halt houden in Wetteren, vonden ze bij LDD: 'Boudewijn Bouckaert, onze lijsttrekker is van Wetteren. Daarom.'

De bus van Govaert en Respect staat intussen wat verderop in de gemeente. 'Ja', zegt woordvoerder Peter-Jan Van der Gucht, 'we hebben gehoord dat LDD nu ook zo'n bus heeft. Rijden ze er nu mee door Wetteren? Ach, geen probleem. Iedereen is vrij om zijn geld te besteden aan wat hij het beste vindt. Maar eerlijk: het getuigt toch echt niet van bijster veel originaliteit.' (fow)

13:51 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

voet!

Bus over voet

BOORTMEERBEEK - Een arbeider liep verwondingen op aan de Wespelaarsebaan. Een bus van De Lijn reed over de voet van de man. (BMK

13:49 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

botsing

Auto botst met lijnbus

ZWEVEGEM - Gisteren even voor 18uur botste een schoolbus met een wagen in de Kanaalweg in Zwevegem, even voor de brug aan de Otegemstraat. In de bus zaten slechts één kind en de chauffeur, ze raakten allebei licht gewond. In de wagen raakten de bestuurster en haar kind gewond. (vkk) Patrick Holderbeke

13:46 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

mivb koopt....

Van Hool bouwt 189 bussen voor MIVB

BRUSSEL - Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag 189 bussen bouwen voor de vervoersmaatschappij MIVB. Voor de MIVB is het de grootste bestelling ooit.



De nieuwe bestelling is goed nieuws voor Van Hool. Een deel van de tijdelijk werklozen (nu 30 procent) zal stelselmatig opnieuw worden ingeschakeld.

Woordvoerder Yves Goffin van Van Hool noemt het order een opsteker in slechte tijden. 'Sinds eind vorig jaar is 30procent van onze arbeiders tijdelijk werkloos. Deze bestelling betekent dat een duizendtal mensen weer aan de slag kan.'

De arbeiders zullen niet allemaal tegelijk worden opgeroepen. Alles zal geleidelijk gebeuren, omdat er bijvoorbeeld eerst onderdelen moeten worden gemaakt voor er kan worden begonnen met de assemblage.

De MIVB bestelde, gespreid over 2006 en 2007, al eens 127 bussen van hetzelfde type (A330) bij het Lierse bedrijf. De levering van de nieuwe bussen begint in november 2009 en loopt tot maart 2011. Kenmerkend voor zo'n voertuig is dat de motor links achteraan zit, waardoor er binnenin de bus aan de rechterkant een zithoek kan worden gemaakt.

'De bussen worden aangedreven door een MAN-motor, die al milieuvriendelijker is dan de Euro5 emissienorm die in oktober van kracht wordt', zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB.

'Voor de MIVB is het de grootste bestelling van bussen ooit. Volgens Van hamme zullen de 189 bussen even veel oude exemplaren vervangen. Nu heeft de Brusselse vervoersmaatschappij 565 bussen. Een prijskaartje voor het order werd niet bekendgemaakt. (bdp, lvl)

13:36 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |