22-05-09

made in iran...

Ook in Iran bouwen ze trucks18-05-2009

In Europa zijn truckfabrikanten zelfstandige ondereningen die weinig anders bouwen dan…trucks. Verder van huis zijn truckbouwers deel van reusachtige ondernemingen die nog veel meer maken.

 

Neem het Iraanse Amico. Dat bouwt bouwvoertuigen motorfietsen, accu’s, profielen voor de woningbouw, bestelbussen, airco’s en trucks. Voor die vrachtwagens betrekken ze dan weer onderdelen van anderen, zoals in dit geval de TGA-cabine van MAN. OK, de portieren zien er anders uit dan bij ons. Verder meldt onze Britse bron dat er sprake is van Euro 2 techniek. Maar wat voor motor of transmissie deze Amico M 2642T heeft, weten we niet. De type aanduiding zal wel aangeven dat we met een drie asser (26 ton) van 420 pk van doen hebben. Een Volvo D12 blok dus misschien? Wie het weet mag het ons mailen.

 Amico M2642T.jpg

 

Bron: Big Lorry Blog

14:16 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

verkiezingen en openbaar vervoer in brussel

De partijstandpunten over mobiliteit in Brussel

Brussel - In de partijprogramma's is er vooral veel aandacht voor een uitgebreid metronet, veel overstapmogelijkheden en ruimte voor de zwakke weggebruiker.

In hun verkiezingsprogramma's durft geen enkele politieke partij volop de kaart van de auto te trekken. Ook de liberale partijen tonen zich gematigd. Open VLD ziet de metro als enig alternatief voor de auto. Over die uitgebreide metro, met verlengingen richting Schaarbeek-Evere en Vorst-Ukkel, zijn de meeste partijen het ook eens. Alleen N-VA en Groen! zijn wat voorzichtiger: N-VA wil eerder meer tramlijnen omdat die goedkoper zijn, en Groen! wil dat eerst het GEN (Gewestelijk Expresnet) volledig wordt afgewerkt, en desnoods uitgebreid, vooraleer er meer metro kan komen. Voor de meeste partijen moet het GEN overigens meer Brusselse haltes krijgen, zodat niet alleen pendelaars, maar ook stadsbewoners er gebruik van kunnen maken. Vlaams Belang ziet echter geen heil in het GEN: de partij vindt het voorstadsnet een mislukking nog voor het er is.

Alle partijen zijn het er roerend over eens dat openbaar vervoer de belangrijkste factor in de hoofdstad is. Velen gaan daarbij uit van de veronderstelling dat tegen 2020 het autoverkeer met twintig procent moet dalen. MR en LDD daarentegen gaan uit van een groei van het autoverkeer. MR merkt wel op dat er een mentaliteitswijziging nodig is: minder (kleine) verplaatsingen dienen met de auto te gebeuren. LDD en Vlaams Belang pleiten het sterkst voor het behoud van de auto. "Goed voor de economie," klinkt het bij LDD, "een realiteit," zegt VB.

Transferia, grote parkeerterreinen aan de stadsrand, zijn ook een veelvoorkomend thema. Op die parkeerterreinen kan de automobilist-pendelaar zijn auto kwijt, en overstappen op GEN, tram, metro of bus. CD&V, MR, LDD, Open VLD, N-VA, CDH, Vlaams Belang en PS zijn het erover eens dat dit een uitgekiende manier is om het stadscentrum te ontlasten. Het idee van overstappen aan de rand van de stad geldt overigens niet alleen voor mensen: heel wat partijen zien er ook een kans in om goederen makkelijker en milieuvriendelijker naar het stadscentrum te brengen. Voor CD&V is het vooral een manier om de haven op te waarderen. Vlaams Belang en N-VA melden dat ze de mogelijkheid van extra pijplijnen willen overwegen.

De zwakke weggebruiker is goed vertegenwoordigd in de programma's. SP.A, Groen!, Ecolo, CDH, CD&V en N-VA pleiten voor de toepassing van het STOP-principe bij openbare werkzaamheden en mobiliteitsplanning: eerst de stappers, dan de trappers, vervolgens het openbaar vervoer en dan pas het privévervoer (lees: de auto). Men is het erover eens dat de stad in de eerste plaats aan de voetgangers en fietsers is. Geen enkele partij spreekt dat openlijk tegen, op Vlaams Belang na. Enkele (met name CD&V en Groen!) nemen het beter laten respecteren en afdwingen van de verkeersregels dan ook op in hun programma. SP.A wil de lawaaierige quads laten verbieden in de stad.

Parkeren is ook een thema: Nederlands- en Franstalige partijen vinden dat er een algemene gewestelijke parkeerpolitiek gevoerd moet worden. MR ziet daarin een rol weggelegd voor de gemeenten, die weliswaar goed met elkaar en met het Gewest samenwerken om iedereen braafjes te laten parkeren.

PS vermeldt in haar programma duidelijk dat het openbaar vervoer nooit geprivatiseerd mag worden. Pro Bruxsel en CDH willen het dan weer gratis maken. PVDA+ wil goedkoper met bus, tram en metro rijden. Groen! tot slot pleit voor een stadstol voor auto's.

Christophe Degreef © Brussel Deze Week

14:12 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nieuwe cabrio

De Cabriobus van Bergerhof Tours klaar !

MIERLO: Het is eindelijk zover, Martijn Bergerhof mailde ons de foto's door van de prachtige cabriobus die ze hebben gebouwd.  Het laatste wat nog moest gebeuren was de afwerking en bekleding......

Nou, het is een prachtige wagen geworden met oog voor detail, kijk maar eens naar de wieldoppen, helemaal in kleur en voorzien van het logo van Bergerhof Tours.  Martijn heeft onlangs een nieuwe Canon 450D camera aangeschaft en heeft voor de gelegenheid een prachtige showreportage bij de kubuswoningen voor jullie gemaakt: klik hier>

14:09 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

gestolen

Busbedrijf ziet gestolen eigen bus rijden.

VINCENZA (I): Busdieven hebben in het Italiaanse Vincenza een Mercedes-Benz touringcar gestolen van Komet-Reisen aus Pinkafeld in Oostenrijk. Nadat de chauffeur zijn baas op de hoogte had gebracht ging deze meteen op weg met een personenauto en ruilbus richting de plaats van het misdrijf.  "We zijn meteen met een andere touringcar en een auto richting Vincenze gereden, daarbij zijn we tegen 06:00 uur onze eigen bus tegemoet gekomen, nog in de originele kleuren en bestickering !  We zagen de chauffeur.  Hij droeg een rood jack en een bril", zegt Martin Horvarth, bedrijfsleider van Komet-Reisen.

Horvarth draaide vervolgens zijn personenauto en zette daarop direct de achtervolging in tegengestelde richting in, de bus achterna.

"Ik reed de touringcar achterna en bracht ondertussen de Italiaanse politie op de hoogte.   De politie nam de tip niet aan maar zei dat ik eerst naar een politiepost moest komen om aangifte te doen en alles schriftelijk te bevestigen.   Daarmee is de bus toen ontkomen........

14:08 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

braziliaanse politiebus

Braziliaans politiebusje (?).... CARAMBA !

BRAZIL: Opvallende busfoto's komen er soms bij ons binnen, zo zijn onze vaste inzenders uit Brazilie: Francisko J. Becker and his friends er altijd als de kippen bij als er bijzondere voertuigen te fotograferen zijn.

Deze bus van de Braziliaanse Policia, compleet met zwaailichtbalk en sirenes viel ons op bij hun lading meest recente kiekjes, maar je moet zelf maar eens een kijkje nemen, want aan de andere kant van de wereld zijn ze al net zo 'busgek' als wij hier in Nederland. klik hier>

14:06 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

einde ruzie tec-vanhool

SRWT en Van Hool begraven strijdbijl na zestien jaar

De bestuurders van de Waalse regionale transportmaatschappij (Société régionale wallonne du transport, SRWT) hebben gisteren een voorstel van akkoord goedgekeurd dat de weg openzet voor een oplossing van het conflict met de Vlaamse busbouwer Van Hool, dat al zestien jaar aansleept. Dat schrijft La Libre Belgique.

Volgens het voorliggende akkoord betaalt SRWT, de overkoepelende vennootschap van de vijf TEC-afdelingen, Van Hool 6,2 miljoen euro om alle nog openstaande rekeningen te vereffenen. Van Hool zelf vroeg tussen de 16 en 18 miljoen euro voor verschillende vormen van schadevergoeding (studiekosten, morele schadevergoeding, verlies van voordeel...) en bijkomende interesten.

Het conflict tussen Van Hool en SRWT gaat terug tot 1993. De transportmaatschappij besliste toen een bestelling van in totaal 311 bussen te plaatsen bij de firma EMI, ter waarde van (omgerekend) meer dan 52 miljoen euro. Van Hool beweerde echter dat de toewijzing van het contract niet volgens het boekje verlopen was. In 1996 al oordeelde het Europees hof van justitie dat de toewijzing inderdaad in strijd was met de Europese concurrentieregels. (belga/adv)

14:01 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

aandachtbuurten

De Lijn ziet aantal 'aandachtsbuurten' dalen

Het aantal buurten waar De Lijn extra veiligheidsmaatregelen moet inzetten, is de eerste drie maanden van dit jaar gedaald. In totaal detecteerde De Lijn 145 "aandachtsbuurten", zo blijkt vandaag uit de resultaten van de Veiligheidsmonitor van De Lijn.

De Veiligheidsmonitor is een wetenschappelijk instrument waarmee De Lijn overlast en geweld op en rond haar voertuigen in kaart brengt. De analyse levert een lijst met aandachtsbuurten op.

Fase 0, 1, 2, 3

De buurten worden onderverdeeld in vier interventiefases. Bij fase 1 en 2 zet De Lijn respectievelijk tijdelijk of permanent eigen veiligheidsmaatregelen in, zoals extra controlepersoneel en camerabussen. Indien nodig worden ook de lokale autoriteiten en politie om bijstand gevraagd (fase 3). Bij een fase 0 zijn geen extra veiligheidsmaatregelen nodig.

In vergelijking met het vierde kwartaal van 2008 is het aantal buurten waar extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn gedaald van 161 naar 145. Het aantal buurten in fase 3 liep terug van 22 naar 15, het aantal buurten in fase 2 daalde van 54 naar 44. Het aantal buurten in fase 1 steeg lichtjes, van 85 naar 86.

Stijging in Vlaams-Brabant

Het aantal buurten waar geen extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn, steeg tot 7.540. Dat is 98 procent van het aantal buurten waar De Lijn een halte heeft.

Bij de provincies daalt het totaal aantal aandachtsbuurten in Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen. West-Vlaanderen blijft op hetzelfde niveau. Alleen in Vlaams-Brabant is er een stijging van het aantal aandachtsbuurten, maar anderzijds is er in deze provincie geen enkele buurt in fase 3. Omdat er nog maar resultaten van twee kwartalen beschikbaar zijn, is het te vroeg voor trendanalyses.

De Lijn peilde tot slot ook naar de belangrijkste aanleidingen voor een incident. Bovenaan de ranglijst staan verstoring van de openbare orde (18 procent) en onderlinge ruzie tussen reizigers (14 procent). (belga/mvdb)

14:00 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |