27-08-09

goe bezig in holland,botsing(2)!

Zeven gewonden door botsing tram en bus Rijswijk

 

RIJSWIJK - Door een botsing tussen een tram en een bus in Rijswijk zijn maandag zeven mensen gewond geraakt. Dat heeft een woordvoerster van de politie gemeld.

NU.nl/Bob van Keulen
Ongeluk Rijswijk

Openbaarvervoerbedrijf HTM had eerder melding gemaakt van minstens acht gewonden.

Volgens de politie raakten vier mensen, onder wie de 68-jarige chauffeur van de bus, zwaargewond. Zij werden naar een ziekenhuis gebracht.


Drie van hen konden 's avonds weer naar huis. Alleen de buschauffeur moet een nacht ter observatie in het hospitaal blijven. Drie anderen raakten lichtgewond en werden ter plekke behandeld.

Alle gewonde passagiers zaten in de tram. In de bus zaten geen passagiers. Het ongeval had plaats op de kruising van de Treubstraat en de Volmerlaan.

De bus botste door nog onbekende oorzaak tegen de tram en kwam klem te zitten tussen de tram en een lantaarnpaal.

Ravage

Een zegsman van de HTM sprak over een enorme ravage. De weg was geruime tijd afgesloten, onder meer in verband met het politieonderzoek.

Een helikopter heeft overzichtsfoto's gemaakt. Volgens de zegsvrouw van de politie hebben beide bestuurders verklaard dat zij op het moment van de botsing wit licht hadden.

© ANP

22:07 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

botsing

Gewonden bij botsing tram en bus Amsterdam

 

AMSTERDAM - Bij een aanrijding tussen een bus en een tram op de kruising van de Slotermeerlaan met de Burgemeester De Vlugtlaan in Amsterdam-West zijn woensdagmiddag zes mensen lichtgewond geraakt.

NU.nl/Robby Hiel
Ongeval in Amsterdam

Dat maakte de politie bekend. De bus wilde de kruising oversteken, maar moest remmen omdat ineens een oude man de straat overstak.

De achteropkomende trambestuurder zag te laat dat de bus vaart minderde, waardoor de tram achterop de bus botste.


Alle gewonden waren passagiers van de bus. Zij hadden lichte verwondingen aan nek en armen. De meeste slachtoffers konden ter plekke worden behandeld.

© NU.nl/ANP

22:05 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

busrace!

Dronkaard scheurt met bus over circuit Zandvoort

AMSTERDAM - Een beschonken passagier van een pendelbus zag zijn kans zondag schoon toen de chauffeur bij het circuit van Zandvoort uitstapte.

De passagier nam plaats achter het stuur en scheurde het circuit op.

De 44-jarige man uit Kockengen hield er volgens de politie echter geen rekening mee dat het circuit niet is gebouwd op busverkeer. Zo bleek een brug over het circuit net iets te laag voor de bus.


Een motoragent zag dat de airco-installatie en enkele dakluiken van de bus werden geslagen, waarop hij de achtervolging inzette.

Zwart gat

De agent wist de bus tot stilstand te brengen. De kersverse coureur bleek te veel te hebben gedronken. Een verklaring voor zijn actie kon hij volgens een politiewoordvoerder niet geven.

"Hij heeft een zwart gat in zijn geheugen." Bij het voorval vielen geen gewonden. De gelegenheidscoureur kreeg een proces-verbaal mee naar huis.

© Novum

22:04 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

oorlog mivb/hoponhopoffs's

LA GUERRE DES BUS A LA BOURSE
Les véhicules touristiques bouchent le passage de certaines lignes de la Stib qui s’énerve.

La guerre est déclarée entre les chauffeurs de la Stib et les sociétés de cars touristiques. En cause, des infractions commises par les fameux autobus à double étage dans le quartier de la Bourse. Ceux-ci empêchent les lignes 95 et 48 de la société des transports bruxellois de stationner. Tension!

Un capharnaüm. Tel est le terme idoine pour décrire au mieux l’engorgement provoqué par les bus touristiques à deux étages. Depuis quelques années, ces véhicules inspirés du modèle typiquement londonien font intégralement partie du trafic bruxellois. Selon la société, ils sont colorés de rouge, bleu ou vert. Ils sont une aubaine pour les touristes mais un cauchemar pour les chauffeurs de transports en commun. C’est ainsi que l’explique André Flémal, chauffeur de bus à la Stib qui a 17 ans de métier à son compteur. “C’est problématique”, dit-il d’emblée. “Lorsque j’arrive au terminus de la Bourse et que j’ai ma pause de vingt minutes, j’ai l’autorisation de stationner à cet endroit. Seulement, cela devient de plus en plus difficile à cause des cars touristiques qui bouchonnent le passage”, explique le conducteur de 42 ans. “En clair, ils n’ont pas le droit de stationner sur les emplacements réservés aux bus de la STIB.

ARDU POUR LES ARTICULÉS

En plus ”, rajoute-t-il, “c’est un arrêt qui accueille deux lignes, le 48 et le 95. Et ce dernier est un bus articulé. Et, fréquemment, je ne sais pas me garer correctement car la place me manque. La remorque ne suit pas ”, se plaint le quadragénaire. Le chauffeur bruxellois est dès lors amené à réaliser des prouesses pour ranger son véhicule correctement. Pis encore, la sécurité des passagers est menacée. “Si je voulais vraiment être emmerdant, j’appliquerais le règlement à la lettre et je ne pourrais pas débarquer les usagers qui se trouvent dans la remorque car elle ne se situe pas à côté du trottoir. Mais, cela ne plairait pas aux utilisateurs ”, plaisante le Bruxellois. Et lorsqu’André décrit la délicate situation aux chauffeurs de bus touristiques, ce ne sont pas des mots doux qu’il réceptionne en retour... “Je leur explique gentiment et poliment. Après, je reçois des noms d’oiseaux. Je les laisse cracher leur venin. ” «

“On se planque pour verbaliser”

Pour se rendre compte de la situation, nous avons demandé à un superviseur de la Stib d’éclairer notre lanterne. Daniel Bulinckx, 50 ans, contrôle le réseau des bus Stib du centre-ville. “Trois compagnies touristiques proposent le service de visite de Bruxelles en bus ”, annonce-til. “Elles sont autorisées à utiliser des arrêts de la Stib. Mais, pas n’importe comment. Les bus peuvent juste embarquer ou débarquer (faire du hop on-hop off comme on dit dans le jargon, ndlr). Mais en aucun cas stationner ”, prévient le superviseur. “À la Bourse, il n’est pas rare de voir en pleine heure de pointe plusieurs bus garés aux arrêts. On aperçoit trois véhicules articulés de la ligne 95 et deux bus normaux 48. Et, entre ceux qui prennent leur pause et les véhicules supplémentaires, cela fait beaucoup de monde en même temps à cet emplacement. Alors, imaginez si les bus touristiques devaient eux aussi demeurer là... ” Le superviseur doit donc régulièrement se montrer afin que les autobus de visite de la capitale ne viennent pas encombrer un emplacement déjà fort sollicité par les transports en commun bruxellois. “Dès que les chauffeurs de cars touristiques nous voient, ils bougent immédiatement. Ils font un tour et puis, ils reviennent au même endroit ”, soupire Daniel Bulinckx. “Nous sommes donc obligés de nous planquer pour pouvoir les verbaliser. Nous demandons également à nos chauffeurs de nous prévenir en cas d’infraction. On débarque alors directement”, rajoute-t-il. À la gare centrale, même problème mais plus d’indulgence du côté des superviseurs. “Avec les travaux, il faut bien avouer que cela devient difficile pour les bus de se garer.Nous avons d’ailleurs nous même improvisé de nouveaux terminus pour nos lignes comme le 86 par exemple. ” «

DROIT DE REPONSE :

Trop de travaux, pas de place pour tous.

Contacté au sujet du désagrément causé par les bus touristiques à deux étages, la société Open Tours souhaite dédramatiser la situation.

“ Nos chauffeurs essayent le plus possible de déranger le moins les autres véhicules” ,explique Luc Van Acker, directeur de l’entreprise aux bus de couleur rouge.“ Nous avons un accord avec la Stib pour utiliser l’arrêt de la Bourse ” , se justifie-t-il. Pour la société, les désagréments causés par leurs véhicules restent des cas extrêmement isolés. “ C’est vrai qu’en avoir des encombrements. La Stib nous a contactés à ce sujet. Mais,c’est très rare ”, poursuit le directeur d’Open Tours.

UN VÉRITABLE CASSE-TÊTE

Suite aux énormes travaux sis dans le quartier de la Gare centrale, de nombreuses voiries ont dû être temporairement fermées à la circulation. C’est alors un véritable casse-tête pour les sociétés de transports en commun et touristique qui ont dû trouver des arrêts alternatifs.“ À la Gare centrale, nous avons perdu plusieurs emplacements à cause des aménagements. Nous nous retrouvons maintenant derrière la station ce qui ne nous arrange guère car nous sommes nettement moins visibles ”, se plaint le directeur de la société de tourisme Open Tours. «

22:02 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-08-09

geen geknoei bij mivb!!??

'Geen geknoei met diensturen bij MIVB'
Bus MIVB
Cheuffeurs van de MIVB kunnen niet knoeien met dienstroosters
© tvb

Video

  • 'MIVB-chauffeurs worden strenger gecontroleerd'

Brussel - Geknoei met dienstroosters is bij ons uitgesloten. Dat beweert de MIVB. Chauffeurs van De Lijn verkochten shifts aan elkaar. Maar het gecentraliseerde computersysteem van de MIVB maakt dat onmogelijk.

Maandag kwam aan het licht dat chauffeurs van De Lijn shifts aan elkaar verkochten. Zo omzeilden ze rij- en rusttijden.

Bij de MIVB zijn dienstroosters van de ruim 1.700 bus-, tram- en metrobestuurders gecentraliseerd via een computersysteem. De werkroosters worden van te voren opgesteld. En dat systeem laat een doorgedreven controle toe. 

"Zij moeten dat aan hun verantwoordelijke vragen," verklaart woordvoerster An Van Hamme. "Die verantwoordelijke zal dat inbrengen in het centraal computersysteem en houdt ook de rij- en rusttijden in de gaten."

"De bestuurder heeft ook een badge nodig om zijn rittenblad te krijgen. En hij moet een code invoeren in het voertuig wanneer hij vertrekt. Aan het einde moet hij zijn rittenblad ondertekenen. Dat is een officieel document," aldus Van Hamme. 

Volgens verschillende kranten ging het er bij De Lijn heel anders aan toe. 

Zelfstandige in bijberoep
De chauffeurs van De Lijn kochten of verkochten een shift bijvoorbeeld omwille van kinderopvang of net het gebrek eraan. Ook het bijklussen in bijberoep was een motivatie. Dat laatste is niet verboden. Ook niet bij de MIVB.

"Bij ons mag je een bijberoep hebben, maar dat moet je aanvragen aan de personeelsdienst. Die zal oordelen of een bepaald beroep kan of niet. Zij zullen bijvoorbeeld niet toelaten dat een buschauffeur na zijn uren met een autocar rijdt," legt Van Hamme van de MIVB uit.

© tvbrussel

13:37 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

interview met dhr.flausch

Mannen met Macht (2): Alain Flausch
Alain Flausch
Alain Flausch: "Toen het metronet juist was uitgebreid, stond ons computersysteem nog niet op punt. Nu het werkt, blijkt het een goed systeem te zijn. Maar waarom moest die uitbreiding er ook voor de verkiezingen komen?"
© Ivan Put

Links

Brussel - Alain Flausch is nagenoeg tien jaar de grote baas van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB. Zijn visie op openbaar vervoer schippert tussen commercieel en publiek. "Als de service goed is, betaalt de klant er ook voor." Wanneer u dit leest, bereidt de topman zijn eerste gesprek met de nieuwe Brusselse mobiliteitsminister, Brigitte Grouwels (CD&V), voor. Wij repten ons naar het MIVB-hoofdkwartier.

De 58-jarige Flausch staat ons in het Nederlands te woord in het nagelnieuwe MIVB-hoofdkwartier aan de Koloniënstraat 62. Design en licht geven er de maat aan. In Flausch’ Nederlands schemert af en toe een sappig Engels door.

Daags voor ons gesprek vorige week vrijdag was de metro een uurtje buiten strijd. De openingsvraag ligt dan ook voor de hand.

Stel, er doet zich een probleem voor zoals gisteren. Wat is dan uw taak als directeur-generaal?
Alain Flausch:
"Ik krijg sowieso altijd minstens een sms om me op de hoogte te brengen. Hoor ik daarna niets meer, dan is het probleem verholpen. Natuurlijk, als er een klant gewond is, bijvoorbeeld, zal ik altijd meer proberen doen. Dan ben ik ter plaatse aanwezig."

Wij blijven met vragen zitten over het hertekenen van het metronet in april. De ommezwaai is allesbehalve vlot verlopen.
Flausch:
"De omschakeling verliep inderdaad chaotisch. Dat was geheel en al te wijten aan het computersysteem van onze Franse leverancier, dat een prototype was. De Fransen stelden enigszins arrogant: ‘Wij hebben de beste technologie’, en wij wilden dat best wel testen. Maar het systeem stond nog niet op punt. Het moet wel gezegd: nu het werkt, blijkt het inderdaad een goed systeem. Maar waarom moest die omschakeling er ook voor de verkiezingen komen?"
"Ik begrijp de onrust van de reizigers een paar maanden geleden wel hoor, maar in Brussel gedragen die reizigers zich een beetje als verwende kinderen. Loopt het fout, staat de boel meteen op stelten. Maar goed, we zaten fout, dat geef ik toe."

Wat is het belangrijkste onderwerp dat u tijdens uw eerste ontmoeting met Brigitte Grouwels (CD&V), de nieuwe minister van Mobiliteit, zult aankaarten?
Flausch:
(zonder aarzelen) "De begroting. Het lijkt me onmogelijk om de Brusselse begroting af te stemmen op de behoeften van de MIVB."

Moet ook de MIVB dan niet besparen?
Flausch:
"Besparen is gemakkelijk. We kunnen bijvoorbeeld de frequenties van zes naar acht minuten terugbrengen. We kunnen ook de dienstverlening stilleggen in het weekend. Ik bedoel maar: er zijn veel mogelijkheden, maar het gaat om wat aanvaardbaar is voor de klant. We kunnen niet alles wat we willen zomaar uitvoeren. Bedenk daarbij echter dat er al nieuwe trams en bussen besteld zijn. Daar zijn we gebonden aan contracten. Evenals de toegangspoortjes voor de metro: die zijn al besteld, en die moeten betaald worden. Ik denk dat we evenwel op het niveau van de infrastructuur moeten besparen. Maar dat is natuurlijk een politieke beslissing."

Maar is dat dan wel een goede zaak, besparen op infrastructuur?
Flausch:
"Uiteraard niet. Ik heb de indruk dat er gedurende de jongste vijf jaar veel geld is uitgegeven, maar weinig is opzijgezet. En nu moeten er keuzes gemaakt worden."

Welke keuzes?
Flausch:
"De regering moet prioriteiten durven stellen. Iedereen weet dat de plaats van de wagen in de stad teruggedrongen moet worden. Momenteel is de politieke richting die men uitgaat weinig concreet. Ik wil verduidelijking, want het hoofdstuk mobiliteit in het regeerakkoord is nogal grijs. Men wil de mobiliteit hernieuwen, herbekijken, herzien. Maar wat is daar eigenlijk precies de bedoeling van?"

Stel: de uitbreiding van de metro richting Ukkel en Schaarbeek verloopt perfect. De federale regering komt met geld over de brug, de studies worden op tijd afgerond en de werkzaamheden gaan vlot vooruit. Wanneer kunnen de reizigers dan de nieuwe metrolijn ontdekken?
Flausch:
"In 2018 of 2019. Je moet rekenen op minstens drie jaar studiewerk. En er moet nog een technische keuze gemaakt worden tussen met een boorkop een tunnel boren onder huizen en straten, diep onder de grond, en cut-and-cover, de techniek waarbij men putten graaft en die vervolgens overdekt. Het probleem bij die laatste optie is dat Brussel volgebouwd is. Je zou dan de straten moeten volgen, maar dat brengt dan weer veel hinder voor de inwoners en de automobilisten met zich mee. Op het politieke niveau zal de graaf-en-bedektechniek dus niet zo geliefd zijn, alhoewel het de meest goedkope manier is om een metro aan te leggen. Persoonlijk denk ik, de problemen van de jaren 1960 en 1970 indachtig, dat we voor de tunneloptie zullen moeten kiezen. Maar zoiets vraagt tijd en geld."

U was destijds geen voorstander van het Noctis-nachtnet. Bent u er na twee jaar wel voor te vinden?
Flausch:
"Ik was er eerder om financiële redenen tegen gekant, niet om principiële redenen. Dat nachtnet kost jaarlijks meer dan drie miljoen euro. Met dat geld kunnen we veel meer doen: de hiaten in ons dagnet opvullen, de frequentie tijdens de piekuren verlengen tot zeven of acht uur ’s avonds, want veel mensen werken dan nog. Hetzelfde voor de avonddiensten. Het is natuurlijk een politieke keuze. Voormalig Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet
(SP.A) was nu eenmaal voor het nachtnet."

Drie jaar geleden mikte u op 320 miljoen reizigers per jaar in 2010. Is dat nog altijd de ambitie?
Flausch:
"Met de crisis zal dat toch iets moeilijker liggen. Het aantal reizigers groeit nauwelijks. En dat is in heel Europa de trend. In veel Europese hoofdsteden daalt het aantal reizigers zelfs. Ik denk dat heel wat mensen beknibbelen op hun reisuitgaven, vaker te voet gaan en geen korte ritten meer maken met het openbaar vervoer."

Wij vroegen ons ook af of de stewards die je soms in de metrostations ziet, wel het veiligheidsgevoel verbeteren.
Flausch:
"De laatste onderzoeken wijzen toch in die richting, ja. De reiziger heeft gezien dat er meer mensen zijn, en die menselijke aanwezigheid doet veel. Maar het kan natuurlijk nog beter: we weten dat de houding van heel wat stewards beter en minder defensief kan."

Vorig jaar was er een forum over buslijn 71, de drukste lijn van de MIVB. De MIVB wil die bus vervangen door een tramlijn. Hoe vlot dat dossier?
Flausch:
"Dat project zit in de studiefase. En die studie zal, denk ik, vrij positief uitdraaien. Toch zijn er zwarte punten, met name de Elsensesteenweg. Want daar zullen er parkeerplaatsen moeten verdwijnen, en dat ligt politiek natuurlijk moeilijk. Want op de Elsensesteenweg zijn veel winkels, en in Brussel geldt het principe 'no parking, no business' nog altijd. De MIVB is voorstander van een tramificatie van het bustraject. Op voorwaarde dat het een snelle tram in eigen bedding wordt, en geen boerentram."

Uw Vlaamse evenknie, Ingrid Lieten van De Lijn, schopte het onlangs tot Vlaams minister. Bent u niet jaloers?
Flausch:
"Absoluut niet (ferm). Ik ben een ondernemer, geen politicus. Ik zou niet in de politiek gaan mocht men het mij vragen. Er is in België te veel improvisatie en te weinig rationaliteit in de politiek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland. Ik hou daar niet van. Van tijd tot tijd denk ik dat we hier te snel willen gaan. Hoewel, we gaan tegelijkertijd vreselijk traag. (lacht)"
"De samenwerking met De Lijn verloopt moeilijk omdat voor Lieten politiek altijd op de eerste plaats kwam. Ze dacht weinig aan de commerciële belangen. De MIVB probeert service aan te bieden, en de klant moet bereid zijn daarvoor te betalen als die service goed is. Dat is een eerlijke relatie. De service van Lieten was er meer een van openbare dienstverlening en gratuité."

U hebt een heel commerciële visie op openbaar vervoer.
Flausch:
"Ik kom dan ook uit een marketingbedrijf. Maar tegelijk ben ik er absoluut van overtuigd dat je de sociale link met de klant moet behouden en het publieke karakter van onze maatschappij ook moet benadrukken. Onze opdracht is: aan iedereen in de stad de mogelijkheid bieden om van punt A naar punt B te reizen. We moeten een evenwicht vinden tussen commerciële en sociale belangen."

Om te besluiten: hoever reikt uw macht?
Flausch:
"Laat ik het zo stellen: politici zijn en blijven de decision makers, maar ik kan wel degelijk hun beslissingen beïnvloeden."

Christophe Degreef & Danny Vileyn © Brussel Deze Week

13:32 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

kusttram

De Lijn wil nieuwe kusttrams en uitgebreider traject

De directie van De Lijn West-Vlaanderen heeft aan Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) nieuwe tramstellen voor de Kusttram gevraagd en een uitbreiding van het traject.

"Praktijkproblemen dienstroosters aanpakken"
De minister bracht vandaag een bezoek aan de Kusttram en kwam daarbij terug op het doorverkopen van shiften bij De Lijn, een praktijk die eerder deze week voor ophef zorgde. "Ik heb hier ook vernomen dat een dienstrooster maken voor de bussen en trams niet eenvoudig is", zei Crevits. "Theoretisch zit de dienstregeling goed in elkaar. De problemen die ontstaan in de praktijk moeten worden aangepakt."

Succes Kusttram bestendigen
Tijdens een reis met de Kusttram lette de minister vooral op de veiligheid en het comfort. "De tramstellen van de Kusttram zullen in 2010 dertig jaar oud zijn. Door goed onderhoud en tussentijdse investeringen zien ze er nog goed uit. Maar ze hebben ook gebreken. De tramstellen zijn maar beperkt toegankelijk voor mensen met een kinderwagen of rolstoelgebruikers. Ook het op- en afstappen voor ouderen kan beter."

De Lijn vraagt daarom nieuwe tramstellen voor de Kusttram, iets waar de minister wel oren naar heeft. "Samen met uitbreidingen van het bestaande traject zou dit het succes van de Kusttram kunnen bestendigen", luidt het.

Veiligheid
Met de vertegenwoordigers van Wegen en Verkeer bekeek de minister voor Openbare Werken hoe de kruispunten waar de Kusttram passeert veiliger kunnen worden gemaakt. "We moeten blijven zoeken naar de efficiëntste en veiligste indeling van kruispunten en andere gevaarlijke punten op het traject", besluit Crevits. (belga/tw)
13/08/09 18u13

13:29 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |