27-08-09

scala

De buschauffeur van Scala

Bron: Passe-Partout

AARSCHOT - Hij staat niet mee op het podium maar hij zorgt er wel voor dat de meisjes van het koor Scala en de broers Steven en Stijn Kolacny veilig op de plaats van afspraak arriveren: Gerry Vranken (34). Al tien jaar lang is hij de vaste buschauffeur van het bekendste koor van Vlaanderen.

De periode van de Nationale Feestdag haalde het Aarschotse koor weer een krachttoer uit. Op 18 juli stonden ze op Les Francofolies in het Waalse Spa, één van de grootste festivals in het zuidelijke deel van ons land. Op 21 juli, de Nationale Feestdag, deden ze hun ding in Brussel en diezelfde dag stonden ze aan de andere kant van de wereld, in Montréal (Canada) voor een dubbelconcert op het festival 'Just pour rire'. Van vakantie kwam er die periode niet veel in huis want enkele dagen later waren ze al te gast in Cloppenburg in Duitsland. "Het is nu een jaar of tien dat ik met hen rondtoer", lacht hij. "In het begin waren het vooral wedstrijden, ook in het buitenland. Ondertussen is het koor zo gegroeid dat het een fulltime bezigheid is geworden. Ik werk als buschauffeur bij Toptours in Aarschot maar rijd nu vooral voor het meisjeskoor. En zeggen dat ik destijds met de bus ben beginnen te rijden als vakantiejob. Eigenlijk heb ik een diploma Handelswetenschappen. Bijna elk weekend moet ik wel 'werken' maar zo voelt het niet aan. Dankzij Scala heb ik ook een enorm stuk van de wereld gezien. Ik ben op plaatsen geweest waar geen enkele Belgische buschauffeur komt." Vranken maakt onderweg ook wat mee. "In Boedapest hadden we allemaal iets fout gegeten", lacht hij. "Resultaat: de hele bus had diarree. Ik zag in mijn spiegel continu een file staan voor het toilet op de bus. Ik heb de dubbeldekker toen geparkeerd voor een toilet. Of Scala moest spelen op de Reeperbahn in Hamburg tussen de nachtclubs. Na het concert, we waren gelukkig met de rockband, hebben we nog een auto moeten optillen die onze bus vastgezet had." Vranken is recent aan een dieet begonnen. "Ik ben van 128 kilo naar 101 gegaan", lacht hij. "De Scala-meisjes steunen me ook. Elke week vragen ze wel of er nog iets afgegaan is. Binnenkort zit ik onder de magische grens van de honderd kilo." Scala kan ondertussen rekenen op respect van heel wat internationale artiesten. "Het doet natuurlijk iets als een groep als Rammstein een compliment geeft aan Scala", lacht hij. "Ondertussen ken ik alle nummers van Scala ook van buiten maar echt op een podium meezingen, zie ik mij nooit doen. In Canada ben ik niet als chauffeur mee geweest maar als een soort stagehand. Daar werd het vervoer ook voor ons geregeld. Wat het regelen betreft, is Stijn een organisatiewonder. Hij houdt steeds een perfecte planning en tijdschema bij." In vergelijking met andere reizigers, zijn de Scala-meisjes erg propere reizigers. "Sommige reizigers kunnen echt een 'meststal' van de bus maken", lacht hij. "De meisjes niet. Na een rit voor Scala heb ik nooit veel werk om de bus op te kuisen. Ze nemen zelf hun afval al mee en stoppen het in de vuilnisbak. Het is echt zalig om te mogen werken voor Scala." De politiek is perfect te combineren met zijn werk voor Scala. "Ik werk voor hen quasi elk weekend. Politieke vergaderingen plan ik wel in de loop van de week, als ik niet moet rijden voor Scala. In het weekend ben ik met de Steven en Stijn en de vriendinnetjes op pad. Dat zeg ik altijd", knipoogt hij. "Eigenlijk mag dit leven tot aan mijn pensioen blijven duren."

22:29 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

agressie

Buschauffeur krijgt vuistslag en rijdt tegen brug

UTRECHT -

Een 49-jarige buschauffeur werd tijdens een rit in het Nederlandse Utrecht mishandeld door een passagier. De man kreeg een vuistslag tegen zijn hoofd, raakte buiten bewustzijn en reed met zijn bus tegen een brug. Dat melden verschillende Nederlandse media.

 

Volgens getuigen stapte donderdagavond een 27-jarige man op de bus zonder te betalen. De chauffeur maakte hem hierop attent en het kwam tot een ruzie tussen de chauffeur, de man en een 23-jarige vrouwelijke passagier. De chauffeur kreeg dan plots een klap tegen het hoofd en raakte bewusteloos. De bus reed verder en kwam tot stilstand tegen een metalen afzetting van een brug.

Op het moment van de feiten waren er nog een dertigtal passagiers aanwezig in de bus, maar behalve de chauffeur raakte niemand gewond. De drie betrokkenen werden aangehouden door de politie.

22:26 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

mivb haltes 47-53

'Er gaan ongelukken gebeuren aan bushalte'

Buurtbewoners ontevreden over heraanleg Peter Benoîtplein

 

NEDER-OVER-HEEMBEEK - Het wijkcomité 'Heembeek blijft' is niet te spreken over de verplaatsing van de bushalte naar de drukke Frans Vekemansstraat en wil de halte behouden op het Peter Benoîtplein, dat heraangelegd wordt.

'We willen geen doden op ons geweten', steekt Marie-Louise De Backer van het wijkcomité 'Heembeek Blijft' van wal.

Ze is niet te spreken over de geplande verplaatsing van de halte van bus 53 en 47 naar de drukke Frans Vekemansstraat voor de nachtwinkel, de schoenwinkel en de krantenwinkel.

'De bevolking wenst niet dat de bushalte op het Peter Benoîtplein vervangen wordt door een nieuwe fontein. Die mag er komen, maar zeker niet ten koste van de veiligheid van onze schoolkinderen', zegt ze. 'Het geplande trottoir aan de nieuwe bushalte in de Frans Vekemansstraat zou slechts 3,5meter breed zijn. Veel te smal om al de kinderen op te vangen. En daar zou dus de nieuwe bushalte komen.'

In de buurt van het Peter Benoîtplein zijn er vijf scholen. 'Wanneer de school gedaan is, staat het Peter Benoîtplein vol kinderen en ouders. Het gaat er vrolijk aan toe en er wordt gelachen, gespeeld en gelopen op het plein. Op de banken zitten oudere mensen, maar ook moeders met de kinderwagen. Kortom, er is sociaal toezicht en de kinderen wachten in een veilige omgeving op de bus die hen naar huis zal brengen.'

'Als de halte verplaatst wordt naar de Frans Vekemansstraat, moeten de kinderen wachten in een onveilige omgeving. Het risico op een verkeersongeval neemt aanzienlijk toe. Ik hoop dat ik een luisterend oor zal vinden bij de politici om de plannen alsnog te wijzigen.'

De Backer benadrukt dat ze niet gekant is tegen de heraanleg van het plein. De werken zijn in augustus gestart en duren tot het eind van dit jaar.

'De Heembekenaren wachten al jaren op deze renovatie. Hoe sneller ze wordt uitgevoerd, hoe beter. Ook de handelaars zijn tevreden over de verwezenlijking van het beloftevolle project en hopen op de heropleving van de handelswijk. Heembeek is een dorp in de stad en dat moet ook zo blijven. Toch vinden we dat het stadsbestuur ons te weinig heeft geïnformeerd over hoe de werken zullen verlopen.'

Het blijft onduidelijk of het Brusselse stadsbestuur alsnog de halte van de bus zal behouden op het Peter Benoîtplein.

22:25 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

klappen!

MIVB-controleurs krijgen klappen in tram in Schaarbeek

Twee medewerkers van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB zijn gisterenmiddag het slachtoffer geworden van agressie op een tram op lijn 23 in Schaarbeek. Een van de twee werd overgebracht naar het Brugmannziekenhuis in Schaarbeek.

Zwartrijder
De twee controleerden rond 16.40 uur ter hoogte van de Van Praetbrug in Schaarbeek een 22-jarige passagier die geen geldig vervoersbewijs bijhad. De man gaf een valse identiteit op, waarna de twee de jongeman vasthielden in de tram tot de komst van de politie.

Vuistslagen
Een kennis van de jongeman stapte enkele haltes later op, en probeerde tussenbeide te komen. De man gaf de veertigers enkele rake vuistslagen. Passagier Mehdi en zijn gewelddadige vriend Hamza zijn opgepakt en ter beschikking gesteld van het Brusselse parket. (belga

22:19 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

tis allemaal ni waar,lol!

De Lijn: "Geen structureel probleem met dienstwissels"

Vervoersmaatschappij De Lijn meldt dat er geen structureel probleem is van dienstwissels. Uit een screening in de maanden april en mei in heel Vlaanderen bleek dat zich slechts bij een half procent van de diensten onregelmatigheden voordoen. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) benadrukt evenwel dat het onderzoek nog niet volledig is afgerond. De onregelmatigheden dienen verder te worden onderzocht om de oorzaken ervan te achterhalen, luidt het.

Crevits stelt dat het wisselen van diensten mogelijk moet zijn, op voorwaarde dat dit reglementair gebeurt. Ze pleit er daarom voor de implementatie van het nieuwe registratie- en controlesysteem in alle stelplaatsen wordt versneld en dat de controles op het terrein moeten worden verscherpt om eventuele misbruiken tegen te gaan.

"Nalatigheid belangrijkste oorzaak"
De interne audit van De Lijn kwam er op vraag van minister Crevits nadat was gebleken dat chauffeurs in de stelplaats Gentbrugge onderling hun diensttijden verhandelden. De audit screende 347.372 diensten op onregelmatigheden bij het registreren van dienstwissels. De conclusie luidt dat er zich geen structureel probleem stelt en dat 99,5 procent van de diensten volgens de regels verloopt.

Bij het half procent onregelmatigheden ging het meestal om nalatigheden, waarbij chauffeurs onderling ruilden maar dit administratief niet correct aanvroegen of registreerden. Daarnaast werden 157.588 dagprestaties onderzocht op het naleven van de rusttijden. In 291 gevallen was er minder dan 8 uur nachtrust. Het ging vooral om chauffeurs waarbij dit eenmalig voorkwam en dat slechts vier chauffeurs dit meer dan zes keer deden. Daarnaast kon De Lijn nog 140 gevallen detecteren waarbij de nachtrust niet werd gerespecteerd maar die niets te maken hadden met een dienstwissel.

Voornamelijk Gentbrugge
De onregelmatigheden concentreerden zich in acht van de 64 stelplaatsen, maar voornamelijk in Gentbrugge. De zeven andere stelplaatsen zijn Oudenaarde, Hofstade, Leuven, De Panne, Dilbeek, Grimbergen en Destelbergen. De Lijn gaat de acht stelplaatsen in detail analyseren en de gepaste maatregelen en sancties nemen.
Ook werd al beslist de geplande investering in een performanter registratie- en controlesysteem versneld door te voeren.

De vervoersmaatschappij benadrukt dat op flagrante fraude, zoals het verkopen van diensten en het wisselen van badges, steeds de zwaarste sanctie staat. Recent werden nog twee Oost-Vlaamse chauffeurs ontslagen die door controleurs waren betrapt op het wisselen van badges.

De Lijn zal de komende weken een gelijkaardig onderzoek bij haar exploitanten laten uitvoeren. (belga/tw)

22:17 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

apenland belgie!

Kabinet ziet probleem niet rond minister Lieten bij De Lijn

Op het kabinet van Vlaams viceminister-president Ingrid Lieten (sp.a) ziet men er geen graten in dat de minister geen ontslag nam bij vervoersmaatschappij De Lijn, waar ze tot haar benoeming in juli directeur-generaal was.

Zelfde situatie

"Wat het principe als dusdanig betreft, vraag ik me af waar het probleem zit", reageert haar kabinetschef Algemeen Beleid Dirk Van Melkebeke. Hij wijst erop dat er parlementsleden zijn die zich in dezelfde situatie bevinden, "terwijl zich voor hen in principe hetzelfde probleem zou kunnen stellen", aldus Van Melkebeke.

Dossiers

Hij is ook niet onder de indruk over de kritiek dat Lieten zou kunnen wegen op dossiers rond De Lijn. "Zou dat anders niet het geval zijn, gezien haar achtergrond en interesse?", kaatst de kabinetschef de vraag terug. "Als de minister dat wil, zal zij wegen op zo'n dossiers, zeker in haar hoedanigheid als viceminister-president", aldus nog Van Melkebeke, volgens wie het ook niet echt gaat om politiek verlof.
25/08/09 10u29

22:15 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

verkeerde bus!

Vrouw kwart eeuw weg met verkeerde bus

BANGKOK - Een vrouw uit het uiterste zuiden van Thailand is na 25 jaar herenigd met haar familie. De vrouw nam een kwart eeuw terug de verkeerde bus omdat ze als etnisch Maleise moslim de Thaise taal niet kon spreken, lezen of schrijven.

In plaats van Narathiwat in Zuid-Thailand reed ze bijna duizend kilometer noordwaarts naar de hoofdstad Bangkok. In een poging de fout te herstellen nam ze nog een keer een bus in de hoop dat die terug naar het zuiden zou rijden. Maar die ging naar het 600 kilometer noordelijker gelegen Chiang Mai.

Ze leefde als bedelaarster en werd uiteindelijk opgenomen in een tehuis voor daklozen.


Toeval

Verzorgers meenden dat ze stom was omdat ze slechts spaarzaam onverstaanbare dingen mompelde. Toevallig passerende islamitische studenten uit het uiterste zuiden van het land vonden haar recent en toonden aan dat ze Maleis kon spreken.

De inmiddels 76-jarige vrouw is teruggekeerd bij haar familie, onder wie acht kinderen die meenden dat ze bij een verkeersongeluk was omgekomen.

© ANP

22:10 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |