27-08-09

tis allemaal ni waar,lol!

De Lijn: "Geen structureel probleem met dienstwissels"

Vervoersmaatschappij De Lijn meldt dat er geen structureel probleem is van dienstwissels. Uit een screening in de maanden april en mei in heel Vlaanderen bleek dat zich slechts bij een half procent van de diensten onregelmatigheden voordoen. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) benadrukt evenwel dat het onderzoek nog niet volledig is afgerond. De onregelmatigheden dienen verder te worden onderzocht om de oorzaken ervan te achterhalen, luidt het.

Crevits stelt dat het wisselen van diensten mogelijk moet zijn, op voorwaarde dat dit reglementair gebeurt. Ze pleit er daarom voor de implementatie van het nieuwe registratie- en controlesysteem in alle stelplaatsen wordt versneld en dat de controles op het terrein moeten worden verscherpt om eventuele misbruiken tegen te gaan.

"Nalatigheid belangrijkste oorzaak"
De interne audit van De Lijn kwam er op vraag van minister Crevits nadat was gebleken dat chauffeurs in de stelplaats Gentbrugge onderling hun diensttijden verhandelden. De audit screende 347.372 diensten op onregelmatigheden bij het registreren van dienstwissels. De conclusie luidt dat er zich geen structureel probleem stelt en dat 99,5 procent van de diensten volgens de regels verloopt.

Bij het half procent onregelmatigheden ging het meestal om nalatigheden, waarbij chauffeurs onderling ruilden maar dit administratief niet correct aanvroegen of registreerden. Daarnaast werden 157.588 dagprestaties onderzocht op het naleven van de rusttijden. In 291 gevallen was er minder dan 8 uur nachtrust. Het ging vooral om chauffeurs waarbij dit eenmalig voorkwam en dat slechts vier chauffeurs dit meer dan zes keer deden. Daarnaast kon De Lijn nog 140 gevallen detecteren waarbij de nachtrust niet werd gerespecteerd maar die niets te maken hadden met een dienstwissel.

Voornamelijk Gentbrugge
De onregelmatigheden concentreerden zich in acht van de 64 stelplaatsen, maar voornamelijk in Gentbrugge. De zeven andere stelplaatsen zijn Oudenaarde, Hofstade, Leuven, De Panne, Dilbeek, Grimbergen en Destelbergen. De Lijn gaat de acht stelplaatsen in detail analyseren en de gepaste maatregelen en sancties nemen.
Ook werd al beslist de geplande investering in een performanter registratie- en controlesysteem versneld door te voeren.

De vervoersmaatschappij benadrukt dat op flagrante fraude, zoals het verkopen van diensten en het wisselen van badges, steeds de zwaarste sanctie staat. Recent werden nog twee Oost-Vlaamse chauffeurs ontslagen die door controleurs waren betrapt op het wisselen van badges.

De Lijn zal de komende weken een gelijkaardig onderzoek bij haar exploitanten laten uitvoeren. (belga/tw)

22:17 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.