14-08-09

geen geknoei bij mivb!!??

'Geen geknoei met diensturen bij MIVB'
Bus MIVB
Cheuffeurs van de MIVB kunnen niet knoeien met dienstroosters
© tvb

Video

  • 'MIVB-chauffeurs worden strenger gecontroleerd'

Brussel - Geknoei met dienstroosters is bij ons uitgesloten. Dat beweert de MIVB. Chauffeurs van De Lijn verkochten shifts aan elkaar. Maar het gecentraliseerde computersysteem van de MIVB maakt dat onmogelijk.

Maandag kwam aan het licht dat chauffeurs van De Lijn shifts aan elkaar verkochten. Zo omzeilden ze rij- en rusttijden.

Bij de MIVB zijn dienstroosters van de ruim 1.700 bus-, tram- en metrobestuurders gecentraliseerd via een computersysteem. De werkroosters worden van te voren opgesteld. En dat systeem laat een doorgedreven controle toe. 

"Zij moeten dat aan hun verantwoordelijke vragen," verklaart woordvoerster An Van Hamme. "Die verantwoordelijke zal dat inbrengen in het centraal computersysteem en houdt ook de rij- en rusttijden in de gaten."

"De bestuurder heeft ook een badge nodig om zijn rittenblad te krijgen. En hij moet een code invoeren in het voertuig wanneer hij vertrekt. Aan het einde moet hij zijn rittenblad ondertekenen. Dat is een officieel document," aldus Van Hamme. 

Volgens verschillende kranten ging het er bij De Lijn heel anders aan toe. 

Zelfstandige in bijberoep
De chauffeurs van De Lijn kochten of verkochten een shift bijvoorbeeld omwille van kinderopvang of net het gebrek eraan. Ook het bijklussen in bijberoep was een motivatie. Dat laatste is niet verboden. Ook niet bij de MIVB.

"Bij ons mag je een bijberoep hebben, maar dat moet je aanvragen aan de personeelsdienst. Die zal oordelen of een bepaald beroep kan of niet. Zij zullen bijvoorbeeld niet toelaten dat een buschauffeur na zijn uren met een autocar rijdt," legt Van Hamme van de MIVB uit.

© tvbrussel

13:37 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.