22-05-09

brand

Bus met kinderen brandt uit in Woutersbrakel - niemand gewond

Een bus met leerlingen van het zesde leerjaar van verschillende gemeentescholen uit Sint-Lambrechts-Woluwe aan boord is vandaag kort na de middag in brand gevlogen op de E19, net na het viaduct van Woutersbrakel. Er zaten 27 kinderen en veertien volwassenen op de bus. Er vielen geen gewonden.

Meteen op pechstrook
De bus was op weg naar het gemeentehuis van Sint-Lambrechts-Woluwe, voor een receptie. Op een bepaald moment was er rookontwikkeling aan de achterkant van het voertuig. De buschauffeur stopte onmiddellijk op de pechstrook. Iedereen werd in veiligheid gebracht achter de vangrail. De bus brandde volledig uit.

De brandweer van Tubeke sloot de autosnelweg een tijdje af vanaf de uitrit Woutersbrakel. Een andere bus kwam de kinderen en de volwassenen oppikken. (belga/eb)

10/05/09 16u53

14:25 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

boerka verboden in denemarken op bus

Deense busabonnees mogen geen boerka meer dragen

Deense busmaatschappijen zullen een maatregel invoeren die busabonnees verplicht zich tijdens controles bloot te geven door hun eventuele boerka of nikab uit te doen. Dat deelde de voornaamste Deense busmaatschappij Arriva vandaag mee.

"Alle busmaatschappijen gaan akkoord, omdat het normaal is dat abonnementhouders -op het abonnement staat hun foto afgebeeld- zich aan de conducteur of controleur identificeren", verklaarde Martin Wex van busmaatschappij Arriva. "Als passagiers hun gezicht weigeren te tonen, zullen ze een biljet moeten kopen om aan boord van de bus te raken."

De regel werd ingevoerd na twee incidenten in Odense en Aarhus, waar buschauffeurs passagiers met een nikab weigerden. Dat kledingstuk bedekt enkel de ogen niet. (afp/svm)

14:24 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

dit komt ook in brussel....

Amsterdamse metro's vanaf 2019 zonder bestuurder

De metro's in Amsterdam rijden vanaf 2019 zonder bestuurder. Vanaf 2014 gaan de eerste metro's op de Oostlijn automatisch rijden, waarna dit geleidelijk wordt uitgebreid. Vanuit een controlekamer worden straks alleen nog op afstand de tijden doorgegeven en de metro's in de gaten gehouden.

Zo zouden de betrouwbaarheid en punctualiteit van een automatische metro op 95 tot 99,8 procent liggen en de capaciteit door de stiptere dienstregeling tien tot achttien procent hoger worden. Ook is het energieverbruik door het regelmatige rijpatroon twintig tot dertig procent lager, is de rijtijd door het automatische programma vijf tot zeven procent minder lang en wordt de kans op menselijke fouten kleiner.

Nederland kent nog geen automatische metro's, hoewel er wereldwijd al 25 jaar metro's zonder bestuurder rondrijden. Volgens de stad zijn er nooit serieuze incidenten als gevolg van het automatisch rijden geweest. In Europa wordt automatisch rijden op elf lijnen in negen steden toegepast, waaronder in Parijs, Barcelona en Kopenhagen. (novum/bdr)

14:22 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

made in iran...

Ook in Iran bouwen ze trucks18-05-2009

In Europa zijn truckfabrikanten zelfstandige ondereningen die weinig anders bouwen dan…trucks. Verder van huis zijn truckbouwers deel van reusachtige ondernemingen die nog veel meer maken.

 

Neem het Iraanse Amico. Dat bouwt bouwvoertuigen motorfietsen, accu’s, profielen voor de woningbouw, bestelbussen, airco’s en trucks. Voor die vrachtwagens betrekken ze dan weer onderdelen van anderen, zoals in dit geval de TGA-cabine van MAN. OK, de portieren zien er anders uit dan bij ons. Verder meldt onze Britse bron dat er sprake is van Euro 2 techniek. Maar wat voor motor of transmissie deze Amico M 2642T heeft, weten we niet. De type aanduiding zal wel aangeven dat we met een drie asser (26 ton) van 420 pk van doen hebben. Een Volvo D12 blok dus misschien? Wie het weet mag het ons mailen.

 Amico M2642T.jpg

 

Bron: Big Lorry Blog

14:16 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

verkiezingen en openbaar vervoer in brussel

De partijstandpunten over mobiliteit in Brussel

Brussel - In de partijprogramma's is er vooral veel aandacht voor een uitgebreid metronet, veel overstapmogelijkheden en ruimte voor de zwakke weggebruiker.

In hun verkiezingsprogramma's durft geen enkele politieke partij volop de kaart van de auto te trekken. Ook de liberale partijen tonen zich gematigd. Open VLD ziet de metro als enig alternatief voor de auto. Over die uitgebreide metro, met verlengingen richting Schaarbeek-Evere en Vorst-Ukkel, zijn de meeste partijen het ook eens. Alleen N-VA en Groen! zijn wat voorzichtiger: N-VA wil eerder meer tramlijnen omdat die goedkoper zijn, en Groen! wil dat eerst het GEN (Gewestelijk Expresnet) volledig wordt afgewerkt, en desnoods uitgebreid, vooraleer er meer metro kan komen. Voor de meeste partijen moet het GEN overigens meer Brusselse haltes krijgen, zodat niet alleen pendelaars, maar ook stadsbewoners er gebruik van kunnen maken. Vlaams Belang ziet echter geen heil in het GEN: de partij vindt het voorstadsnet een mislukking nog voor het er is.

Alle partijen zijn het er roerend over eens dat openbaar vervoer de belangrijkste factor in de hoofdstad is. Velen gaan daarbij uit van de veronderstelling dat tegen 2020 het autoverkeer met twintig procent moet dalen. MR en LDD daarentegen gaan uit van een groei van het autoverkeer. MR merkt wel op dat er een mentaliteitswijziging nodig is: minder (kleine) verplaatsingen dienen met de auto te gebeuren. LDD en Vlaams Belang pleiten het sterkst voor het behoud van de auto. "Goed voor de economie," klinkt het bij LDD, "een realiteit," zegt VB.

Transferia, grote parkeerterreinen aan de stadsrand, zijn ook een veelvoorkomend thema. Op die parkeerterreinen kan de automobilist-pendelaar zijn auto kwijt, en overstappen op GEN, tram, metro of bus. CD&V, MR, LDD, Open VLD, N-VA, CDH, Vlaams Belang en PS zijn het erover eens dat dit een uitgekiende manier is om het stadscentrum te ontlasten. Het idee van overstappen aan de rand van de stad geldt overigens niet alleen voor mensen: heel wat partijen zien er ook een kans in om goederen makkelijker en milieuvriendelijker naar het stadscentrum te brengen. Voor CD&V is het vooral een manier om de haven op te waarderen. Vlaams Belang en N-VA melden dat ze de mogelijkheid van extra pijplijnen willen overwegen.

De zwakke weggebruiker is goed vertegenwoordigd in de programma's. SP.A, Groen!, Ecolo, CDH, CD&V en N-VA pleiten voor de toepassing van het STOP-principe bij openbare werkzaamheden en mobiliteitsplanning: eerst de stappers, dan de trappers, vervolgens het openbaar vervoer en dan pas het privévervoer (lees: de auto). Men is het erover eens dat de stad in de eerste plaats aan de voetgangers en fietsers is. Geen enkele partij spreekt dat openlijk tegen, op Vlaams Belang na. Enkele (met name CD&V en Groen!) nemen het beter laten respecteren en afdwingen van de verkeersregels dan ook op in hun programma. SP.A wil de lawaaierige quads laten verbieden in de stad.

Parkeren is ook een thema: Nederlands- en Franstalige partijen vinden dat er een algemene gewestelijke parkeerpolitiek gevoerd moet worden. MR ziet daarin een rol weggelegd voor de gemeenten, die weliswaar goed met elkaar en met het Gewest samenwerken om iedereen braafjes te laten parkeren.

PS vermeldt in haar programma duidelijk dat het openbaar vervoer nooit geprivatiseerd mag worden. Pro Bruxsel en CDH willen het dan weer gratis maken. PVDA+ wil goedkoper met bus, tram en metro rijden. Groen! tot slot pleit voor een stadstol voor auto's.

Christophe Degreef © Brussel Deze Week

14:12 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nieuwe cabrio

De Cabriobus van Bergerhof Tours klaar !

MIERLO: Het is eindelijk zover, Martijn Bergerhof mailde ons de foto's door van de prachtige cabriobus die ze hebben gebouwd.  Het laatste wat nog moest gebeuren was de afwerking en bekleding......

Nou, het is een prachtige wagen geworden met oog voor detail, kijk maar eens naar de wieldoppen, helemaal in kleur en voorzien van het logo van Bergerhof Tours.  Martijn heeft onlangs een nieuwe Canon 450D camera aangeschaft en heeft voor de gelegenheid een prachtige showreportage bij de kubuswoningen voor jullie gemaakt: klik hier>

14:09 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

gestolen

Busbedrijf ziet gestolen eigen bus rijden.

VINCENZA (I): Busdieven hebben in het Italiaanse Vincenza een Mercedes-Benz touringcar gestolen van Komet-Reisen aus Pinkafeld in Oostenrijk. Nadat de chauffeur zijn baas op de hoogte had gebracht ging deze meteen op weg met een personenauto en ruilbus richting de plaats van het misdrijf.  "We zijn meteen met een andere touringcar en een auto richting Vincenze gereden, daarbij zijn we tegen 06:00 uur onze eigen bus tegemoet gekomen, nog in de originele kleuren en bestickering !  We zagen de chauffeur.  Hij droeg een rood jack en een bril", zegt Martin Horvarth, bedrijfsleider van Komet-Reisen.

Horvarth draaide vervolgens zijn personenauto en zette daarop direct de achtervolging in tegengestelde richting in, de bus achterna.

"Ik reed de touringcar achterna en bracht ondertussen de Italiaanse politie op de hoogte.   De politie nam de tip niet aan maar zei dat ik eerst naar een politiepost moest komen om aangifte te doen en alles schriftelijk te bevestigen.   Daarmee is de bus toen ontkomen........

14:08 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |