22-05-09

pers vernietigend voor "nieuwe" brusselse metro

Wat is dat nu toch met die Brusselse metro!
In de kijker Sinds de invoering van het nieuwe rijplan lijkt niets nog te lukken

BRUSSEL - Sinds het nieuwe rijplan van 4 april loopt het ferm fout op de Brusselse metro. Rijtuigen blijven te lang weg, verbindingen kloppen niet en de informatie aan de reiziger krijgt al helemaal nul op tien. We maken een metroreis en laten de vervoersmaatschappij MIVB reageren.

Eerder deze week. We sporen van het centrum van Brussel naar de Heizel waar over een kwartiertje het feest voor de twintigste verjaardag van Mini Europa start. Tot voor de verandering van het metronet was dat een directe verbinding. Je was hooguit acht minuten onderweg.

Nu moet er overgestapt in Beekkant. Er was beloofd: de overstapmetro zal altijd klaar staan, op hetzelfde perron. Maar dat is bijna nooit het geval. Je wacht al gauw vijf minuten. Vandaag is het nog veel erger. We staan hier al bijna een kwartier en nog steeds is er geen rijtuig richting Heizel.

An Van hamme, MIVB-woordvoerster: 'Het computersysteem dat het verkeer op het net coördineert, ligt plat. Dat gebeurt helaas wel vaker. De Franse producent van het systeem en onze mensen zijn er constant mee bezig. Soms vergt het wat tijd om zo'n storing op te lossen.'

'Voor de duidelijkheid: dat manke systeem brengt de veiligheid van de reizigers nooit in gevaar. Aan het veiligheidssysteem mankeert niets.'

'We weten ook dat de beloofde vlotte overstap in Beekkant - zelfs wanneer er geen storing zit op het Franse computersysteem - niet altijd lukt. Daarom gaan we in dat station iemand zetten die ter plekke de zaken coördineert.'

Eindelijk, daar is metro 6 naar de Heizel. Maar wat rijdt die traag. Het is bijna kruipen. Ook dat is geen uitzondering. Vroeger reden trams en metro's wel vlot door.

An Van hamme:

'Die trage metro's zijn weer een gevolg van dat manke computersysteem. Wanneer de metro ergens stil stond, houdt die alle andere bewegingen op die lijn tegen. Komt het verkeer weer op gang, dan is de cadans waarmee de verschillende voertuigen hun station binnenrijden verstoord. Daarom moeten sommige rijtuigen even 25 kilometer per uur in plaats van 40 kilometer per uur rijden.'

Er is paniek in ons metrostel. Er zitten wat toeristen op en zij moeten er in het station Stuyvenbergh uit. In het metrostel hangt wel een elektronische letterband die telkens de naam van het volgende station aangeeft. Nu staat alleen de naam van de eindhalte in die letterband.

An Van hamme: 'In onze Boa-voertuigen hebben we dat probleem niet. Wel bij de oude voertuigen. Eerst moesten we daardoor een hardware-probleem op de sporen oplossen. Dan een software-probleem in de rijtuigen. Nu is er toch nog een hardware-probleem in de rijtuigen opgedoken.'

We zijn in Stuyvenbergh aangekomen. En blijven daar staan. Tijd genoeg om rond te kijken en te zien dat ook hier de elektronische informatieborden op het perron het niet doen. Vroeger kon je daarop aflezen hoe lang je nog moest wachten op je metro. Dat genereerde een soort rust onder de reizigers.

An Van hamme: Ook dat is dus een gevolg van het manke computersysteem. Soms gaan alle lichtjes branden. Soms alleen het lichtje dat aangeeft in welk station jouw metrostel zich nu bevindt maar dan klopt die informatie niet. En ook de digitale informatie over het aantal minuten dat je nog moet wachten zit er soms flink naast. Soms zegt dat bord: nog 15 minuten wachten en dan verlaten reizigers het metrostation om bovengronds een taxi te nemen maar dan komt de metro twee minuten later toch het station binnengereden. Om alle ergernis en misverstanden te vermijden, is besloten die informatieborden in te pakken tot het systeem helemaal op punt staat'

Ook dit is slechter dan vroeger: op de perrons is meestal geen muziek te horen. Vroeger hoorde je altijd muziek. Dat hield de mensen rustig. Om Vlamingen noch Franstaligen voor het hoofd te stoten, zijn er alleen maar Engelse, Spaanse of Italiaanse liedjes.

An Van hamme: 'De muziek op de perrons wordt geleverd door een Franse firma. Soms zijn daar problemen mee. Soms staat de muziek te luid. Dan kunnen we die vanop de dispatching wel afzetten. Er moet dan wel nog een technicus naar het station om het geluid te gaan regelen. U zal wel begrijpen dat dit momenteel geen prioriteit is voor ons.'

Halleluja, we rijden weer. Na bijna drie kwartier zijn we eindelijk aan de Heizel. Dat ritje duurde vroeger dus acht minuten. Het goede is: mensen beginnen tegen elkaar te praten. Te klagen eigenlijk over hoe goed het vroeger was en hoe slecht het nu is. Zouden ze bij de MIVB veel klachten krijgen van reizigers?

An Van hamme: 'Sinds de invoering van de Nieuwe Metro kregen we al 605 klachten. Ofwel via de mail ofwel in onze bus. Alle klagers krijgen een antwoord.'

Dit is misschien een goed moment om nog eens duidelijk te zeggen waarom die veranderingen zijn doorgevoerd.

An Van hamme: 'Brussel beweegt, Brussel verandert. Nieuwe woon- en handelswijken komen op. Mensen willen daar vlot geraken. Daarop spelen onze veranderingen in.'

'Het is dus ondenkbaar dat we de veranderingen terugschroeven of helemaal afblazen. De Nieuwe Metro blijft. Begin juni is er een grote evaluatievergadering.'

13:28 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

het is misschien hard voor de mivb, maar als inwoner van laken is dit gewoon de harde dagdagelijkese realiteit!

Gepost door: benoit | 26-05-09

De commentaren zijn gesloten.