22-05-09

mivb pocht....

Buschauffeurs genieten de beste opleiding
In de kijker Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel scoort wereldwijd

BRUSSEL - De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel geeft haar buschauffeurs een van de beste opleidingen ter wereld. Een van hen werd bekroond tot beste buschauffeur in Europa. Tijd voor een kijkje achter de schermen van het MIVB-opleidingscentrum.

Het oefenplein van het opleidingscentrum in het MIVB-complex van Haren ziet er eigenlijk uit zoals elk plein waar kandidaat-bestuurders voor een rijbewijs oefenen. Alleen is alles er een maatje groter, want hier wordt geoefend met lijnbussen van 11meter lang of met gelede bussen die net geen 18meter lang zijn.

Rijleraar Patrick San Miguel (43): 'Kandidaat-buschauffeurs moeten minimum 21jaar zijn en al een B-rijbewijs op zak hebben. De proeven voor het behalen van het busrijbewijs leggen ze hier af. Die zijn sinds kort aangepast aan de Europese regelgeving: het certificaat voor beroepsgeschiktheid is voortaan vijf jaar geldig'.

Een opleiding duurt veertig dagen. De kandidaten vernemen ook hoe zij met passagiers moeten omspringen, hoe zij hun lading - in dit geval de reizigers - in het voertuig kunnen spreiden om een optimaal rijgedrag te bewaren. Bovendien leren ze een basiskennis mechaniek.

Pas dan komt de praktijk aan bod. 'Op dit oefenplein leren de kandidaten de autobus beheersen', legt Patrick San Miguel uit. 'Gedurende zes dagen oefenen zij de traditionele manoeuvres tussen verkeerskegels en hekken die de andere voertuigen of hindernissen symboliseren. Ze leren achterwaarts parkeren tussen twee voertuigen, een bus stallen in een garageopening en voor- en achteruit rijden in een smalle doorgang', zegt Patrick San Miguel.

'De aanpak van deze manoeuvres is anders dan met een auto', voegt hij eraan toe. 'Elke bocht moet veel breder worden aangesneden. Niet alleen omdat een bus langer en breder is dan een auto, maar ook omdat de bestuurder ruim een meter vóór de sturende wielen zit. De chauffeur mag nooit vergeten dat de as van de achterwielen het scharnierpunt van elk manoeuvre is. De oefeningen worden in drie verschillende opstellingen uitgevoerd en zowel links als rechts draaiend. De laatste twee dagen worden de kegels extra kort bij elkaar geschoven. Als de kandidaat voor deze proeven slaagt, gaat hij of zij met de rijleraar de weg op voor een nieuwe oefenperiode van zes dagen. Ook hier wordt de moeilijkheidsgraad geleidelijk opgevoerd.'

Is een gelede bus moeilijker? 'Elke chauffeur rijdt minstens één jaar met een gewone bus alvorens hij een bijkomende opleiding kan volgen voor de gelede bus. Deze laatste vraagt een iets bredere aanpak van de bochten, vooral omdat de nieuwste modellen geen bijsturende achterwielen meer hebben. Een gelede bus heeft ook een groter overhangend gedeelte achteraan en dat mag de chauffeur nooit vergeten.'

Waarom staat het MIVB-opleidingscentrum zo hoog aangeschreven? 'Omdat wij een rijke ervaring hebben opgebouwd met onze eigen opleiding die strenger was dan wat Europa nu vraagt. Bovendien passen wij de opstelling op het oefenplein geregeld aan op basis van feedback van onze chauffeurs. Als zij met nieuwe problemen worden geconfronteerd, wordt daar specifiek op geoefend.'

13:35 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.