28-04-09

tramknooppunt leuven???

De Lijn ziet Leuven als tramknooppunt
De tram komt steeds dichterbij, wil u erop springen?

LEUVEN/TERVUREN/AARSCHOT/DIEST/TIENEN/KORTENBERG - Als het van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn afhangt wordt Leuven niet alleen een knooppunt voor het bus- en treinverkeer, maar ook voor regionale - en sneltramlijnen.

De files op de E314 en de E40 in Oost-Brabant worden langer en ontstaan steeds vroeger tijdens de ochtend- en avondpiek. Met de 'Mobiliteitsvisie 2020', die gisteren werd voorgesteld, wil De Lijn daar een stokje voor steken. De vervoersmaatschappij benadrukt dat het plan een werkdocument is. Dat moet ook wel, want de plannen voor het arrondissement Leuven zijn zo veelomvattend dat het een klein wonder mag heten als ze allemaal worden uitgevoerd.

Zo gaat De Lijn niet alleen in op de al veel langer bestaande vraag naar een sneltramlijn tussen Leuven en Tervuren, maar wordt de provinciehoofdplaats meteen een knooppunt van tramlijnen. Zo droomt De Lijn van snelle trams naar Tienen, Diest en Aarschot. Ook Kortenberg wordt met de studentenstad verbonden, zij het met een vaker stoppende regionale tram.

'Een ideaal wensnet.' Zo noemt de Leuvense schepen voor Mobiliteit Karin Brouwers (CD&V) de plannen. 'Aangezien het even duurt voor je ingrijpende plannen zoals deze in de praktijk kan brengen, denk ik dat het geen slecht idee is om de meest prioritaire projecten naar voren te schuiven', zegt ze.

Ook Brouwers is verbaasd dat De Lijn zoveel tramlijnen naar voren schuift. 'Een verbinding met Tienen bijvoorbeeld lijkt me niet meteen nodig. Er is immers al een erg snelle treinverbinding en mij lijkt het prioritair om een station in Haasrode te openen en de halte van Lovenjoel te heropenen. Bovendien zegt De Lijn nu niet waar die trams moeten samenkomen. Ik veronderstel ergens aan de rand van de stad of bij het station.'

Voor het Leuvense stadsbestuur lijkt het alvast duidelijk dat een tram nooit door het centrum van Leuven kan rijden. De Lijn stelt wel voor dat grote aantrekkingspolen zoals Gasthuisberg en het wetenschapspark Arenberg door de trams worden bediend.

Burgemeester Jan Laurys van Diest (CD&V) ziet wel heil in een snelle tramverbinding met Leuven. 'Wij zijn in de regel voor iedere verbetering van de mobiliteit, want ook Diest wordt steeds moeilijker bereikbaar met de wagen. Een snelle tram met een eigen bedding lijkt mij een goede oplossing.'

Ook Chris Taes, de burgervader van Kortenberg (CD&V), pleit voor een vlottere verkeersafwikkeling. 'We hebben al een goede treinverbinding met Brussel en Leuven. Ik denk dat een tramverbinding vooral een goede schakel kan vormen met het treinverkeer. Maar een tramlijn mag niet ten koste gaan van de schaarse open ruimte in onze gemeente.' (STL)

Wat vindt u van een tramverbinding naar Leuven? Nuttig of niet? Reageer op www.nieuwsblad.be/leuven

16:37 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.