28-04-09

comeback tram?

Keert de tram weer?
Personenvervoer opgeheven vijftig jaar geleden

Hoegaarden -

De Lijn pakt uiit met ideeën voor snelle trams, onder andere vanuit Tienen naar Leuven. Maar herinnert u zich de tram (de autorail) van Sluizen, Meldert, Oorbeek naar Tienen? Net vijftig jaar geleden ging die ter ziele.

Hoe de nieuwe tram zal rijden is nog de vraag. Een snelle tram heeft weinig haltes en welk traject moet hij dan volgen? De heropening van de treinstations (Kumtich, Lovenjoel...) staat trouwens ook nog aan de orde. In elk geval zal men de aloude autorails niet als voorbeeld moeten nemen. Bij ons deed die een aantal kleine dorpen aan en dan soms met een halte midden in het veld. Daarom was de overstap op de bus een zegen. De tram bleef wel rijden voor bietentransport maar ook dan ging het via grote omwegen: van het Mulkplein, naar de Tramstraat, Leuvensesteenweg, Withuisstraat, langs de vesten naar de suikerfabriek.

Wikipedia leert: 'Op 31 juli 1978 reden de laatste trams op de lijnen W, G en S: Van Rogierplein naar Wemmel, Grimbergen en Het Voor. De laatste niet-elektrische lijnen werden in de 1959 gesloten. De laatste (diesel) reizigerstram reed op Tienen – Bevekom op 29 november 1959. Er blijven echter goederentram rijden tot in 1962.'

16:36 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.