14-04-09

"kinderziektes" voor nieuwe brusselse metro

Nieuwe metro: het radarwerk hapert nog
metro
Nieuwe metronet kampt nog met kinderziekten
© Beeld uit reportage tvbrussel

Brussel - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB maakt gebruik van de paasvakantie om haar vernieuwde metronet te introduceren. Dat is maar goed ook. Want helemaal soepel loopt het nog niet.

De vernieuwing is de grootste verandering sinds de ingebruikname van de metro in 1976. Daarom kreeg koning Albert II de eer om afgelopen donderdag het nieuwe Weststation te openen. De vorst maakte een ritje tussen Delacroix en het nieuwe station. Het grote publiek mocht zaterdag het vernieuwde net uitproberen, helemaal gratis. Op die manier wilde de MIVB iets goedmaken van de hinder die de reizigers tijdens de testfase hadden ondervonden.

De eerste reacties van de reizigers zijn niet onverdeeld positief. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat mensen niet van verandering houden. Maar er is meer. Sommigen voelen zich bij de neus genomen door de MIVB, die plots uitpakt met 'zes sterke metrolijnen'. Uiteindelijk zijn er maar enkele honderden meters metrospoor bijgekomen en houdt de vernieuwing voornamelijk een herschikking van de bestaande tram- en metrolijnen in. Ook blijkt de slagzin "Een metro om de drie minuten in de spits" niet helemaal te kloppen. Op een metro naar de Heizel wacht je zes minuten, dubbel zo lang dus, en tijdens de vakantie acht minuten. "Die drie minuten gelden inderdaad alleen op de stukken die door meerdere lijnen bediend worden," geeft MIVB-woorderster An Van Hamme toe.

Ook houdt de wrevel aan over de opheffing van de directe verbinding tussen het centrum en de Heizel. "Vroeger kon ik 's avonds altijd rustig blijven zitten als ik in het centrum naar de bioscoop of op restaurant was geweest. Nu moet ik alert zijn en overstappen," foetert een dame uit Wemmel. Volgens woordvoerster Van Hamme moest de MIVB nu eenmaal keuzes maken. "In de plaats is er een rechtstreekse verbinding tussen de Heizel en het Zuidstation gekomen. Volgens onze berekeningen zijn er meer reizigers die van het Zuidstation naar de Heizel willen dan van Centraal naar de Heizel. Bovendien rijden er door deze herschikking meer metro's op de lijn die de Kleine Ring volgt."

Op papier zou je ook twee minuten sneller van de Heizel in het centrum moeten zijn omdat de metro niet meer hoeft te keren in Beekkant. Maar tijdens de eerste dagen was het vaak minutenlang wachten op een aansluitende metro in Beekkant. Van Hamme belooft beterschap. "Het radarwerk draait nog niet helemaal zoals het hoort."

En dan is er de opsplitsing van het station Simonis in Simonis (Elisabeht) en Simonis (Leopold II), die beide verwijzen naar een rijrichting van de cirkellijn. De nieuwe benamingen zorgen voor grote verwarring. In het station Naamsepoort staart een oudere man niet-begrijpend naar het signalisatiepaneel. Links gaat naar Simonis (Elisabeth), rechts naar Simonis (Leopold II). Tja, welke is het nu? Op de site Skyscrapercity heeft een slimme blogger alvast een rijmpje gelanceerd, 'Leopold Twee gaat met de klok mee'. Een ideetje voor de MIVB?

Echt nieuw

Los van dit alles zijn er nog de kinderziekten van het vernieuwde net. De informatieborden werken nog niet correct en de metro's veranderen nog te vaak plotsklaps van eindbestemming. Zit je in een metro naar Boudewijn en hoor je plots omroepen: "Eindpunt Simonis (Leopold II)."

"Het systeem staat nog niet op punt," zucht een behulpzame steward die de geërgerde reizigers in Simonis vlug uit de metro loodst en hen verzekert "dat de volgende wel doorrijdt tot Boudewijn."

Terwijl de MIVB deze kinderziekten te boven tracht te komen, maken de politici al plannen voor de volgende vernieuwingen. Tegen 2015 zouden de eerste automatische metro's moeten rijden, metro's zonder bestuurder dus. En minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kondigde aan dat er nu serieus werk gemaakt zal worden van een echte nieuwe lijn, die Heembeek met Ukkel verbindt, over Schaarbeek en de huidige noord-zuidverbinding. De studie daarvoor, betaald met Beliris-geld, begint in september en zal twee jaar duren. Als er tegen dan federaal geld gevonden is voor de uitvoering van het plan, zou de nieuwe lijn in 2017 een feit kunnen zijn.

Bettina Hubo © Brussel Deze Week

23:52 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.