28-03-09

chinese stralis

Chinese Iveco Stralis24-03-2009

Iveco heeft een Chinese variant gepresenteerd van de Stralis. De truck komt voort uit de samenwerking met het Chinese SAIC. Deze Iveco Genlyon, zoals de nieuwe truck wordt genoemd, heeft een twaalf liter Cursor motor en een twaalf gangs handbak, alsmede de Actice Space cabine van de Stralis.

 

Deze Genlyon wordt gebouwd in Chongqing en is het eerste resultaat van Iveco’s samenwerking in China. De Italianen zitten al betrekkelijk lang in China. Al bijna twintig jaar worden er Iveco Daily bestelbusjes gebouwd in China. De samenwerking met SAIC heeft betrekking op het zware segment. Iveco stelt daartoe de Cursor techniek ter beschikking. De motoren worden lokaal gebouwd en voldoen aan de Euro 3 norm. Iveco benadrukt dat de motoren geschikt zijn om op te waarderen naar Euro 4 en 5. Dat klopt, het is een kwestie van een aanpassing van de elektronica en het inbouwen van een SCR-systeem in de uitlaat. Natuurlijk moet er dan ook een AdBlue tank komen.

 

De Genlyon heeft een GVW van 49 ton, wat bereikt wordt met een zeven tons vooras en een 26 tons tandem achter.

19:30 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

international lonestar

International Lone Star in brandweer uniform24-03-2009

Op de Mid American Truck Show speelde een medewerker van International Truckstar deze foto in handen: een International Lone Star in brandweeruitvoering. Ooit een mooiere brandweerwagen gezien?

 

In Amerika zijn de regels waaraan brandweerwagens moeten voldoen, onlangs aangescherpt. International is een merk dat het goed doet bij Amerikaanse overheidsdiensten en bijvoorbeeld ook bij een grootwinkelbedrijf als Wal Mart. De hier afgebeelde Lone Star is een proefversie, het duurt nog even eer de Lone Star te koop is zoals hier afgebeeld. Het vele chroom en de opstaande uitlaat zijn schitterend. Maar ja, de Amerikanen zijn, zoals ook zal blijken in het komende Truckstar stylings kampioenen.

19:29 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

truckruns

Truckrun vrijstelling alleen voor binnenland25-03-2009

De vrijstelling om in de weekends truckruns met gehandicapten te kunnen rijden geldt alleen voor Nederland. Ook al kreeg Verkeersminister Eurlings deze onlangs vanuit de EU aangereikt, chauffeurs die na de truckrun het buitenland inrijden riskeren nog altijd een boete.


De minister wil nog in gesprek met andere landen "zodat het voor internationale chauffeurs ook mogelijk wordt om tijdens de rusttijd aan truckruns mee te doen", zegt Laura Kwakernaak, de woordvoerster van de minister.


Volgens Kwakernaak is vijftien procent van de deelnemers buitenland-chauffeur maar Eric van Leendert van de truckrun in Horst denkt dat in zijn truckrun minstens de helft van de chauffeurs op het buitenland rijdt. Toch blijft hij optimistisch: "Het kan niet zo zijn dat een chauffeur gestraft wordt voor vrijwilligerswerk. Hier is immers geen sprake van economisch gewin", aldus Eric.

 

Bron: Transport Online

19:28 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

hybride in leuven

Ook hybride dieselbussen in Leuven

In navolging van Gent, rijden er binnenkort ook hybride dieselbussen in Leuven. Het eerste exemplaar zal op 20 maart in gebruik worden genomen in de universiteitsstad. Ten laatste tegen 2010 rijden er twintig van deze bussen in Gent, tien in Leuven en vijf in Brugge. De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn is de eerste in de Benelux die een hybride dieselbus in gebruik neemt.

Een hybride dieselbus wordt aangedreven door elektromotoren, die hun vermogen halen uit twee krachtbronnen: een dieselmotor en een energieopslagsysteem. Er wordt energie opgeslagen die vrijkomt bij het afremmen. Deze wordt afgegeven bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Hierdoor is de bus opvallend stiller en zuiniger dan een gewone dieselbus en stoot hij ook minder schadelijke stoffen uit. (belga/gb)

13/03/09 17u37

19:24 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

jonckheere

Busbouwer VDL Jonckheere levert 200 bussen aan Jamaica

Busbouwer VDL Jonckheere uit Roeselare heeft een order binnengehaald voor de levering van 200 stadsbussen aan Jamaica. Door het nieuwe order en andere bestellingen die momenteel geproduceerd worden, is bij VDL Jonckheere tot minstens eind 2009 de volledige tewerkstelling gegarandeerd voor alle 500 werknemers.

Het gaat om opvallend geel geschilderde bussen die voor het eerst voorzien zijn van airconditioning en een satellietsysteem dat toelaat op elk moment de bus te lokaliseren. Met het contract is een bedrag van zowat 63 miljoen euro gemoeid. (belga/bdr)

16/03/09 16u14

19:08 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

bootbus

Waterbus maakt ferry overbodig

AmphiCoach GTS-1
Na drie jaar van ontwikkeling legt Waterbus International Ltd., een bedrijf op het eiland Malta, de laatste hand aan een bus die niet langer ferry's nodig heeft om aan de overkant te geraken. Ze kan zo het water in en zelf varen.

De AmphiCoach GTS-1 is gebaseerd op het chassis van een Italiaanse Iris-bus en biedt plaats aan 50 personen in alle comfort. De opbouw is in aluminium en kunststof en uiteraard waterbestendig. Als coach voldoet de waterbus aan alle geldende Europese veiligheidsnormen.

Waterjet
De bus wordt op land naar keuze op twee of vier wielen aangedreven door een Iveco dieselmotor met common rail inspuiting. In het water kan de bus zijn wielen intrekken en wordt hij voortgestuwd door een waterjet. Daarmee haalt hij zo'n 8 knopen (±15 km per uur).

De AmphiCoach GTS wordt geen 'one off', maar gaat dit jaar effectief in productie. Er zijn er al twaalf van besteld en nog een vijftigtal orders zitten in de pipeline volgens het bedrijf. Kostprijs: 298.150 euro zonder taksen. (jvr)

Bekijk de video hier.
19/03/09 10u42

19:04 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

grappig!

'Winderige' jongen mag niet meer op schoolbus

Een vijftienjarige jongen uit Florida moet uitkijken naar een ander vervoersmiddel om naar school te gaan. Het kereltje mag immers de komende drie dagen niet meer op de schoolbus omdat hij voortdurend scheten liet.

Vrolijke Frans
"Jonathan laat om de haverklap winden om zijn makkers aan het lachen te brengen. Op de duur was de stank niet meer te harden", schrijft de buschauffeur in zijn verslag dat tot de schorsing van de jongen heeft geleid.

Niets gedaan
Jonathan Locke Jr. ontkent. "Het was een jongen die voor mij in de bus zat", verdedigt de scholier uit Lakeland zich.

Reglement
In het schoolreglement staat niets vermeld over winden laten op de bus. Wel kunnen er maatregelen genomen worden tegen leerlingen die de orde verstoren. Daarop beroept de schooldirectie zich nu om de jongen de toegang tot de schoolbus te ontzeggen. (eb)
20/03/09 13u13

18:58 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |