28-10-08

nu toch weer wél vrachttrams in amsterdam!

Vrachttram wordt gerealiseerd in Amsterdam

AMSTERDAM - Het Amsterdams bedrijf CityCargo, dat volgend jaar de vrachttram introduceert, is verbaasd over de negatieve berichtgeving in de Volkskrant van vanochtend. In dat artikel wordt beweerd dat de vrachttram er niet zou komen en dat de gemeente haar steun heeft opgezegd. Het tegendeel is waar.

De gemeente ondersteunt het plan om met vrachttrams de stad te bevoorraden. Zij heeft daarbij zelfs de steun ingeroepen van drie Ministers, te weten Jacqueline Cramer (VROM), Maria van der Hoeven (EZ) en Minister Eurlings (V&W), onder andere met het gezamenlijk aanvragen van subsidies voor diverse deelprojecten.

CityCargo heeft een gedegen financieel model dat aantoont dat de vrachttram efficiënter goederen de stad in kan brengen Wij doen dat overigens tegen concurrerend tarief.

CityCargo is een privaat gefinancierd bedrijf en probeert haar aanloopkosten zo beperkt mogelijk te houden. Het project blijft echter voor de ontwikkeling van infrastructuur en toestemmingen afhankelijk van de overheid. Doorlooptijden van procedures vallen soms tegen en ook de kredietcrisis werkt niet in ons voordeel. Echter, er is volop enthousiasme vanuit de markt, getuige de positieve reacties van 140 potentiële klanten. Dit project wordt nu juist eens wél gesteund door de markt. Wij hebben vertrouwen in de samenwerking met de stad en onze aandeelhouders bij de realisatie van de vrachttram. CityCargo is op dit moment in onderhandeling met diverse marktpartijen die een rol kunnen spelen bij de uitrol.

CityCargo Amsterdam is in 2005 begonnen met het ontwikkelen van het plan voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad per vrachttram naar Duits voorbeeld. Op 9 juli 2007 tekende CityCargo een exclusieve tienjarige concessie voor goederenvervoer over het Amsterdamse tramnet. Inmiddels is niet alleen interesse getoond in het project van CityCargo door steden in Nederland, maar ook door andere steden binnen en buiten Europa. De eerste vrachttrams in Amsterdam zullen eind 2009 gaan rijden.

23:53 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

na daf en volvo,ook scania....

Scania Zwolle ontslaat alle uitzendkrachten

ZWOLLE - De Scania-fabriek in Zwolle zet alle 190 uitzendkrachten per eind december op straat. Dat heeft een woordvoerster van FNV Bondgenoten vrijdag gezegd. Al eerder nam de vrachtwagenmaker afscheid van 160 uitzendkrachten.

Een woordvoerster van Scania kon de aantallen niet bevestigen, maar erkende wel dat de productie en het aantal uitzendkrachten wordt ingekrimpt. Of er gedwongen ontslagen van vaste werknemers plaatsvinden, kon ze niet uitsluiten, maar “we hebben er vertrouwen in dat we het kunnen houden bij tijdelijke werknemers, hoewel het voor hun natuurlijk vervelend genoeg is”.

Bron: AFN

23:50 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

GINAF

Nieuwe GINAF X 4243 S: uniek in de 8x4 klasse

28 oktober 2008

GINAF introduceert een bijzondere vierasser: de X 4243 S. Het voertuig dankt zijn naam aan het hoogst haalbare wettelijk GVW voor een 8x4, namelijk 43 ton. Het lage chassisgewicht zorgt ervoor dat een ongeëvenaard hoog bruto laadvermogen wordt bereikt van ruim 32 ton. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk een betonmixer met een inhoud van 12 m3 op een 8x4 met twee voor- en twee achterassen te plaatsen.

Het hoge GVW van de X 4243 S is bereikt door de beide achterassen – op de bekende “GINAF-manier” – in een wide-spread opstelling te plaatsen. Deze asopstelling levert al een toename van het GVW van 4 ton op. Door de twee voorassen onder andere te voorzien van banden met de maat 425/65 R22,5 kunnen deze worden belast tot 10 ton per as, waar vergelijkbare chassis het met maximaal 9 ton per as moeten doen. Een gangbare 8x4 met narrow-spread achterassen komt niet verder dan 37 ton GVW en zal, in het geval van een betonmixer-opbouw, 3 m3 beton per rit in de silo achter moeten laten.

De snelheidsafhankelijke starre achterasbesturing (EVS) maakt de X 4243 S wendbaarder dan een gangbare 8x4. Deze GINAF voelt zich dan ook uitstekend thuis op bouwterreinen en andere lastig bereikbare plaatsen, waarbij het tegelijk vriendelijk is voor de ondergrond.

Verder onderscheidt de nieuwe 8x4 zich door toepassing van hydropneumatische vering (HPVS) op de achterassen. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk het voertuig te voorzien van superstabilisatie. Dit is een automatische rolstabilisator, die het overhellen van het voertuig in snel genomen bochten actief tegengaat.

De X 4243 S is afgeleid van de populaire X 4241 S, een soortgelijke 8x4 met een GVW van 41 ton. Door de nieuwe 43 tons variant toe te voegen aan het programma kan GINAF voor elke transportbehoefte een 8x4 op maat leveren. GINAF heeft al een aantal bestellingen mogen noteren, het eerste exemplaar zal binnen enkele weken de fabriek verlaten.

Auteur: Esther van der Wal-de Vries

23:48 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

na daf,ook volvo....

Tweehonderd banen extra weg bij Volvo Trucks in Gent

GENT - Volvo Trucks moet een extra productiedaling doorvoeren na de maatregelen die in september werden genomen. Bij Volvo Europa Truck in Gent zijn 200 werknemers betrokken, zo melden directie en vakbonden.

Volvo Europa Truck zal de personeelsvermindering opvangen door consultancy-opdrachten stop te zetten, tijdelijke contracten niet te verlengen en mensen die het bedrijf zelf verlaten of met vervroegd pensioen gaan, niet te vervangen.

De directie en de vakbonden zitten volgende week samen om de tafel om de zaken verder te bespreken. "Vorige maand was er al een herschikking van de lijn, waarbij toen de contracten van een 400-tal tijdelijken werden stopgezet. Dat zal ook nu gebeuren met 150 resterende tijdelijke arbeiderscontracten", aldus Patrick Mertens van ABVV Metaal.

In september kondigde Volvo Trucks al een productiedaling aan, waarbij onder andere de tijdelijke nachtploeg werd afgeschaft en het productievolume van middelzware vrachtwagens werd verlaagd.

23:46 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

de rooy

Racing Nieuws
 
Team de Rooy op twee fronten actief>> Team de Rooy op twee fronten actief
Na lang wikken en wegen heeft het Team de Rooy besloten om zowel aan de Africa Race als aan de DAKAR rally deel te nemen.



Jan de Rooy zal van 26 december tot en met 11 januari 2009 gehoor geven aan zijn voorliefde voor Afrika, terwijl Gerard de Rooy van 3 tot en met 18 januari 2009 zijn rijvaardigheid gaat tonen in Zuid Amerika.



“Het was zeker geen makkelijke beslissing om het team in tweeën te delen“, vertelt Jan de Rooy, “mijn vriend Hubert Auriol die de nieuwe rally door Afrika organiseert, heeft me echter over de streep getrokken. De competitie in Zuid Amerika is ongetwijfeld groter dan in de Africa Race, maar ik ben ervan overtuigd dat Auriol met zijn grote kennis van Afrika voor een fantastische rally gaat zorgen. Hij heeft alle medewerking van de Afrikaanse autoriteiten en met name in Mauritanië kijken zij naar de komst van de Africa Race uit”.



De transportondernemer uit het Brabantse Son is met name blij met de aanwezigheid van Hans Bekx in zijn team. “Het is leuk om samen met Hans Bekx aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Jarenlang hebben we tegen elkaar gestreden en nu vormen we samen een team. Uiteraard rijden we voor onze eigen kans, maar we zullen niet schromen elkaar te helpen als dat nodig is. Hans kent Afrika als geen ander en is een uitstekend chauffeur. Omdat Hugo Duisters als assistentie in de wedstrijd met Gerard meegaat naar Zuid Amerika, had ik behoefte aan een betrouwbare en ervaren rallyrijder in ons team. Die heb ik dus gevonden“, aldus de nestor van de Nederlandse rallyrijders.



Gerard de Rooy moest wel even slikken toen zijn vader de knoop doorhakte en voor Afrika koos. “Het is overigens niet de eerste keer dat ik zonder mijn vader op stap ga. Ook de Transoriëntale Rally heb ik zonder hem gereden. Het moest er toch eens van komen, mijn vader zal op termijn toch wel eens aan stoppen denken“, grinnikt de jongste de Rooy.

“Ik ga ervan uit dat de competitie in de DAKAR rally zwaar zal zijn, maar met Hugo Duisters in de rug en een uitstekend assistentie team verandert er voor mij niet zo veel. In principe reden mijn vader en ik in het verleden ook voor onze eigen kansen. Dat blijft dus voor mij zo. Ik heb geweldige verhalen gehoord over het landschap en de route dus kijk ik met spanning uit naar 3 januari 2009 als de rally in Buenos Aires van start gaat“.



Zowel Jan als Gerard de Rooy gaan met vier voertuigen aan hun rally beginnen, twee voertuigen in de wedstrijd en twee in de assistentie.

Vader en zoon de Rooy rijden beide in een GINAF truck met de Iveco Cursor 13 motor.

Hans Bekx rijdt in zijn vertrouwde DAF 85.

23:44 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

goed nieuws!

Truckruns gered27-10-2008

De Europese Commissie staat een uitzondering toe op de rust- en rijrtijdenwet om de Nederlandse truckruns te redden. De invoering van de digitale tachograaf en een wijziging in de wet leek de truckruns de das om te doen omdat chauffeurs hun weekendrust moeten houden.

De Nederlandse Europarlementariër Jeanine Hennis (VVD) trok onlangs bij de Europese Commissie aan de bel. De commissie  heeft nu laten weten dat ze de truckruns een lovenswaardig initiatief vinden en graag met de Nederlandse overheid naar een blijvende oplossing willen zoeken. Hiermee zijn de truckruns en een fantastische dag voor de duizended gehandicapten in Nederland gered.

 

 

Bron: Nieuwsblad Transport  -  Foto: Jeanine Hennis

23:41 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nog agressie in antwerpen

22/10 Weer twee keer agressie op openbaar vervoer

De Antwerpse politie noteerde dinsdag opnieuw twee gevallen van agressie op het openbaar vervoer. Op tram 12 raakte een allochtone jongere lichtgewond na een door hem uitgelokte schermutseling met controleurs. En op bus 1 bespoot een reizigster twee ruziënde passagiers met pepperspray.

Twee controleurs van De Lijn stapten dinsdag rond 15.35u op de Franklin Rooseveltplaats op een tram 12 richting Bolivarplaats. Achter hen glipten ook twee jonge allochtonen naar binnen. Toen de controleurs hen in de Gemeentestraat om hun plaatsbewijs vroegen, kwam het tot een schermusteling en discussie waarbij vooral een van de twee jongeren zich roerde.

Lichtgewond

“Het kwam tot duw- en trekwerk en er was ook sprake van verbale agressie”, stelt de politie. Uiteindelijk kon het duo worden geïmmobiliseerd door de controleurs. De politie kwam de twee meerderjarigen ophalen en nam hen voor verhoor mee naar het politiekantoor. Voor de ene agressor was dat na een ommetje via het Stuivenbergziekenhuis. Hij raakte in de tram lichtgewond toen hij zijn hoofd stootte. De twee controleurs raakten ook lichtgewond en trokken na het incident naar de hulppost aan kaai 142 voor verzorging.

Geldig abonnement

Dit verhaal kende ook een vreemd kantje. De twee belagers bleken beiden over een geldig abonnement te beschikken. Aan de andere kant waren de twee geen onbekenden voor politie en gerecht. Ze liepen eerder al tegen de lamp voor agressie, onder meer ook op het openbaar vervoer.

Nog geen anderhalf uur later was het op de Leien aan de Nationale Bank prijs. In een bus 1 kregen enkele passagiers het rond 17u met elkaar aan de stok. Ook hier werd geduwd en getrokken en geroepen en getierd. De schermutseling kwam tot een einde toen een jonge vrouw de twee andere passagiers bespoot met pepperspray.

Die laatsten hadden verzorging nodig. Agenten en controleurs kwamen ter plaatse. Alle betrokkenen werden geïndentificeerd en de vrouw met de pepperspray - een verboden wapen - werd meegenomen door de politie.

23:38 Gepost door vanhoolke in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende